خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

اجرای پروژه RFLDL که به پروژه بین المللی احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته معروف شده با ورود به بیابان سه قلعه سرایان در خراسان جنوبی شغل های جایگزینی را ایجاد کرده است تا فشار از مراتع و بیابان ها برداشته شود.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از  ایرنا، شهر سه ‌قلعه سرایان به علت قرار گرفتن در عرض جغرافیایی پایین، دوری از منابع آبی بزرگ ، گرمای زیاد تابستان و تبخیر فراوان بطور کلی بیابانی و نیمه‌ بیابانی شده است، از همین رو پروژه بین المللی RFLDL از سال 90 در این منطقه با هدف ایجاد شغل های جایگزین آغاز شد و اکنون پس از گذشت 7 سال موفقیت های چشمگیری داشته است.
در این طرح سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تسهیلات جهانی محیط زیست و سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد مشارکت دارند.
از زمان شروع پروژه در روستاهای زنگویی، بسطاق ، دوست آباد و شهر سه قلعه اشتغال های خرد ایجاد که همین شغل ها باعث شد مردم از محل های دیگری غیر از مراتع درآمد کسب کنند و در نتیجه این فعالیت ها به احیای مراتع تخریب شده منجر می شود.
مهرالنسا جلال پور کارآفرین خیاطی است که با شرکت در دوره های آموزشی طرح RFLDL توانسته این هنر را یاد بگیرد و اکنون نیز کارگاه کوچکی را در شهر سه قعله راه اندازی کرده است.
وی در خصوص ایجاد این شغل به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از شرکت در کلاس های آموزشی پروژه RFLDL توانستم یک میلیون تومان وام از صندوق دریافت کنم که با همین مبلغ یک دستگاه چرخ خیاطی خریداری و در اتاق کوچکی از منزل کار را شروع کردم.
وی ادامه داد: بعد از آن نیز با دریافت وام دیگری و خرید چند چرخ، کارم را گسترش دادم و الان هم با دوخت لباس های فرم، سرویس آشپزخانه و لباس نوزاد درآمد خوبی کسب می کنم.
جلال پور با این اعتقاد که بازاریابی بیشتر منجر به فروش بالاتر محصول می شود افزود: اکنون از تولیدی های بزرگ شهرهای مشهد و فردوس سفارش دریافت می کنم .
وی اظهار داشت: برای بازار فروش مشکلی ندارم و تقاضا برای کار زیاد است.


قول تسهیلات 50 میلیون تومان به 3 میلیون رسید
این بانوی کارآفرین سه قلعه با اشاره به تقاضایی که چندین ماه قبل برای دریافت تسهیلات ارایه کرده است گفت: در صورتی که این وام داده شود می توانم واحد تولیدی بزرگی احداث کرده و حداقل برای 20 نفر شغل ایجاد کنم.
جلال پور ادامه داد: پیش از این مسئولان در بازدیدی که از کارگاه داشتند قول پرداخت تسهیلات تا سقف 50 میلیون تومان را دادند اما بعد از پیگیری هایی که انجام دادم فقط با 3 میلیون تومان وام موافقت شد .
وی عنوان کرد: در صورتی که 50 میلیون تومان وام دریافت کنم می توانم تولیدی بزرگی احداث کنم و کارم را توسعه دهم.
جلال پور ادامه داد: همانطور که مسئولان از نقطه صفر به ایجاد این شغل کمک کردند انتظار می رود که برای توسعه آن نیز مساعدت داشته باشند.
وی تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم این شغل را توسعه دهیم قطعا فرصت به دست افراد غیر بومی می افتد .


 بازار فروش مشکل اصلی بانوی گوهرتراش
یکی دیگر از مشاغل ایجاد شده در طرح RFLDL گوهر تراشی است، زهرا کاظمی کارآفرین این شغل ، سنگ های قیمتی از جمله عقیق ، جاسبر وکوارتز را تراش داده و به شکل زینتی در می آورد.
وی به همراه 2 نفر دیگر گوهر تراشی را از 2 سال قبل شروع کرده و سنگ های قیمتی را از معدن سه قلعه تهیه می کند.
به گفته این کارآفرین، با یک میلیون تومان سرمایه و با کمک آموزش پروژه کار گوهر تراشی را شروع کرده و اکنون برای توسعه آن حداقل به 10 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد.
وی با بیان اینکه اگر بازار فروش داشته باشیم درآمد خوبی نصیب مان می شود افزود: از مسئولان تقاضا داریم با ارایه تسهیلات کمک کنند که بتوانیم دستگاه های پیشرفته خریداری و کار خود را گسترش دهیم.
کاظمی با اشاره به مشکلات بازاریابی در حوزه کاری اش گفت: فقط حضور در نمایشگاه ها برای فروش موثر است که به کمک پروژه تاکنون در چند نمایشگاه شرکت کرده ایم.
وی با بیان اینکه نبود امکانات باعث شده که نتوانیم چرخه تولید و تزئین سنگ های قیمتی را تکمیل کنیم افزود: در حال حاضر بعد از تراش سنگ از جای دیگری قالب های آن را تهیه کرده و تزئین می کنیم.


پخت روزانه 50 کیلو شیرینی در کارگاه کوچک روستایی
علی براتی صاحب کارگاه شیرینی پزی است که در راستای ایجاد معیشت های غیر وابسته به مرتع با کمک پروژه RFLDL صاحب شغلی پایدار در روستای زنگویی شده است.
وی که قبلا شاگرد یک قنادی بوده در خصوص نحوه راه اندازی این شغل گفت: با دریافت 5 میلیون و 500 هزار تومان تسهیلات از صندوق پروژه RFLDL و 10 میلیون تومان سرمایه شخصی کارگاه را تجهیز و راه اندازی کردم.
براتی با اشاره به شروع فعالیتش از سال 93 اظهار داشت: اکنون به دنبال تسهیلاتی هستم که بتوانیم انبار کارگاه را تجهیز نموده تا مواد اولیه بیشتری نگهداری کنم.
وی تولید روزانه اش را 50 کیلو شیرینی عنوان کرد و افزود: ماهانه حدود یک میلیون تومان درآمد دارم.
وی که از اعضای صندوق خرد اعتباری وابسته به پروژه RFLDL است گفت: تسهیلات با بهره 3 درصد از صندوق دریافت کرده ام.


فائو در بازاریابی، معیشت ها را یاری کند
مدیر اجرایی پروژه بین اللملی احیای اراضی جنگلی تخریب یافته سرایان نیز راه اندازی مشاغل خرد درآمدزا به منظور بهبود وضعیت معیشتی جوامع محلی را از اهداف این پروژه عنوان کرد.
محسن یوسفی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به راه اندازی بیش از 39 نوع فعالیت خرد درآمد زا در قالب طرح RFLDL گفت: با این فعالیت ها برای 392 نفر فرصت شغلی فراهم شده است.
وی عمده مشاغل ایجاد شده در قالب این طرح بین المللی را پرورش قارچ، شترمرغ، زنبور عسل، مرغ بومی، بوقلمون، تولید ورمی کمپوست، گاوداری ، دامداری ، کشت و کار در گلخانه، روغن گیری کنجد، بسته بندی محصولات غذایی، خیاطی، تابلوفرش، قالیبافی، سرمه دوزی، گوهرتراشی، حوله بافی و گلیم بافی عنوان کرد و افزود: کارگاه های شیرینی پزی، فنس بافی، رنگ آمیزی، بلوکه زنی، جوشکاری و سایر موارد نیز در همین زمینه راه اندازی شده است.
وی بازاریابی را از مهمترین مشکل این مشاغل دانست و گفت: اکنون معیشت ها راه اندازی شده اما در بحث بازاریابی مشکل دارد لذا در برنامه هایی که با فائو دنبال می شود اگر روی این زمینه نیز همکاری صورت گیرد کار پروژه دیگر تمام می شود.
یوسفی با بیان اینکه مشاغل ایجاد شده هر کدام معیشت یک خانواده را تامین می کند تاکید کرد: اگر هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم حداقل باید کمک کنیم که این شغل ها توسعه پیدا کند تا نتیجه بهتری از آن حاصل شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی خراسان جنوبی ادامه داد: صندوق های خرد که در روستاها راه اندازی شده به صورت کامل توسط اعضا اداره می شود از همین رو نرخ تسهیلات نیز بسیار پایین است.
یوسفی با بیان اینکه اعضا می توانند با دریافت تسهیلات مورد نیاز شغل های پایداری در روستاها راه اندازی کنند گفت: تاکنون چهار صندوق توسعه پایدار جوامع محلی در قالب 72 گروه با عضویت یکهزار و 959 نفر در شهرستان سرایان تشکیل و راه اندازی شده است.
وی مبلغ کل سرمایه صندوق های توسعه پایدار جوامع محلی را 6 میلیارد و 341 میلیون ریال دانست و اظهار داشت: از این میزان چهار میلیارد و 665 میلیون ریال پس انداز جوامع محلی و مابقی از سایر درآمدها از جمله اجرای مشارکتی فعالیت های احیایی، سود بانکی کارکرد حساب صندوق و کارمزد وام از صندوق است.
وی با بیان اینکه دریافت تسهیلات بدون چک و سفته از مزیت های عضویت در این صندوق هاست افزود: 96 درصد اعضا بازپرداخت تسهیلات خود را به موقع انجام می دهند.
ایجاد شغل های پایدار در روستاهای مناطق بیابانی کمک بزرگی به تامین معیشت آنها دارد و دیگر مجبور نخواهند بود برای کسب درآمد، شغل هایی را دنبال کنند که به تخریب اراضی منجر می شود.
اما آنچه که مهم است باید شغل ها بعد از ایجاد حمایت شده تا دوام داشته باشند، تامین سرمایه برای گسترش فعالیت ها، ایجاد بازار فروش و تداوم آموزش ها از مهمترین نیازهای این مشاغل است.
پس از تجربه موفق خراسان جنوبی در اجرای پروژه ترسیب کربن اکنون طرح بین المللی RFLDL گام های موثری در ایجاد اشتغال به خصوص در جوامع روستایی برداشته که امید است با توجه بیشتر مجامع بین المللی که در این طرح مشارکت دارند این مشاغل در قلب بیابان پا برجا بماند.
طرح RFLDL ( احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته) از سال 90 تا 95 در سطح 462 هزار و 68 هکتار از اراضی شهرستان سرایان خراسان جنوبی و ریگان استان کرمان اجرا شد و اکنون به مدت یکسال دیگر (2019) نیز تمدید می شود.
گزارش از: عصمت برزجی




نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر