خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

قنات گردی به عنوان روش و مدل دیگری از صنعت گردشگری پیشنهادی است که کانون کارآفرینی فارس آن را به عنوان راهکار تازه ای برای ایجاد اشتغال در روستای فاروق شهرستان مرودشت فارس ارائه کرده است.

روستای فاروق در 15 کیلومتری مرکز شهرستان مرودشت قرار دارد و دارای 13 رشته قنات فعال و زنده است.
در روزی که به دعوت کانون کارآفرینی استان فارس، تنی چند از مسئولان استان فارس از جمله عنایت الله رحیمی معاون عمرانی استانداری فارس و مسعود رضایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی،مرتضی تفتی پیشکسوت قنات ایران در روستای فاروق حضور یافتند، راهکارهایی تازه برای ایجاد اشتغال مولد و پایدار در این روستا به بحث گذاشته و قنات گردی پیشنهاد شد.
بازدید از 13 رشته قنات فاروق ، اقامتگاه های بوم گردی مش ماشالا و حاج مختار زارع، مدرسه سنگی، خانه تاریخی پاک روان،مسجد و حسینیه تاریخی روستا ،مرکز فاروق شناسی و موزه در دست احداث فاروق هم در این برنامه قرار داشت.
در پایان این بازدیدها که 28 تیر 97 بود،هم اندیشی با مسئولان برای گسترش اشتغالزایی در روستای فاروق برگزار شد که صحبت های معاون عمرانی استانداری فارس در این جلسه امیدواری را به کارآفرینان هدیه داد.

حمایت استانداری فارس از طرح های اشتغالزا
معاون عمرانی استانداری فارس از حمایت استانداری فارس از طرح های پیشنهادی و توجیه پذیر کارآفرینان برای سرمایه گذاری و اشتغالزایی در روستای فاروق سخن گفت.
به گزارش کارآفرین ناب به نقل از ایرنا، عنایت الله رحیمی بیان کرد:دعوت دوستان کارآفرین ما را به حضور در فاروق تشویق کرد و ما در کنار کارآفرینان خواهیم بود و با یاری یکدیگر زمینه را برای رشد اشتغال و کارآفرینی در این روستا فراهم خواهیم آورد.
معاون عمرانی استانداری فارس گفت: باید برنامه ای برای استفاده از نعمت خدادادی آب به نفع مردم فاروق و برای حل مشکلات آنان داشته باشیم و اگر 10 سال پیش چنین هم اندیشی ها وهمفکری ها را کرده بودیم، شاید اینگونه با مشکل مواجه نمی شدیم اما هر موقع جلوی ضرر را بگیریم منفعت کرده ایم.
وی افزود: تا زمانی که طرحی برای استفاده بهینه از آبهای غیرمصرفی در ماه های غیر زراعی نداشته باشیم بهتر است سعی کنیم که مانع خروج آب از مخازن قنات ها شویم و آب در مخازن زیرزمینی باقی بماند.

 

 فاروق الگوی توسعه و کارآفرینی
در این هم اندیشی،همچنین علیرضا ظهیر امامی رئیس کانون کارآفرینی استان فارس گفت: کانون کارآفرینی فارس در روستای پرظرفیت فاروق حاضر شده تا همفکری مسئولان و کارآفرینان،اتاق فکری باشد برای پاسخ به این پرسش که چطور می توان از ظرفیت ها و قابلیت های این روستا در زمینه کارآفرینی و درآمدزایی و ایجاد ارزش افزوده برای منطقه استفاده کرد.
رئیس کانون کارآفرینی فارس گفت:ایجاد زمینه مناسب برای توسعه انواع کارآفرینی در حوزه های مختلف از جمله توسعه گردشگری و بوم گردی از وظایف کانون های کارآفرینی سراسر کشور است که در این زمینه سعی کرده ایم با جلب توجه مسئولین و سرمایه گذاران به ظرفیت ها و قابلیت های روستای فاروق به عنوان قطب قنات و باغ های انار در استان، زمینه توسعه کارآفرینی را در این روستا فراهم آوریم.
ظهیرامامی بیان کرد: وقتی که مسئولان هرکدام از ادارات و نهادها، ظرفیت های روستایی را می بینند، طرح ها و برنامه های حمایتی خاص خود را به کارآفرینان وسرمایه گذاران و اهالی آن روستا ارائه خواهند داد و آنها را در مسیر اشتغال زایی هدایت و حمایت خواهند کرد و این طرح های حمایتی از سوی دستگاه ها و ارگان های دولتی همانند کاتالیزوری می تواند ایده های کارآفرینان را تقویت و به اجرایی شدن آنها کمک کند.
وی افزود: ازسوی دیگر، حضور مسئولین استان در یک روستا ، مشاهده ظرفیت ها و پتانسیل ها و آشنایی با تک تک کارآفرینان آن روستا باعث خواهد شد که زمینه ارائه طرح های حمایتی و کمک های مالی و معنوی مسئولین برای کارآفرینان فراهم شود و توانمندی ها و ظرفیت های روستا از قوه به فعل درآید.
وی ادامه داد:فاروق دارای 13 رشته قنات فعال و زنده که دبی آنها 350 لیتر بر ثانیه است.این میزان آبدهی حدود سه برابر دبی ورودی دریاچه پشت سد درودزن است و قنات های فاروق دارای کیفیت آبی منحصر به فرد که از لحاظ شیرینی و EC ( قابلیت هدایت الکتریکی آب) در فارس نمونه است لذا روستای فاروق می تواند جاذبه بسیار خوبی برای گردشگران به حساب آید.
رئیس کانون کارآفرینی استان فارس گفت: یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت پنج میلیون مترمکعب آب قنات های این روستا در شش ماه از سال از دیگر اهداف ما برای حضور در فاروق بوده است.
ظهیر امامی اظهار داشت: چشم انداز کانون کارآفرینی فارس در قبال روستای فاروق ،روستای بدون بیکار و ارائه الگوی یک روستای مهاجر پذیر است.
وی گفت:سیاست های ما نه تنها در روستای فاروق که در بقیه نقاط استان قابلیت اجرایی دارد. ما در حوزه های مختلف از جمله توسعه گردشگری،توسعه فرهنگی،اجتماعی،بوم گردی،صنایع تبدیلی،بسته بندی،باغداری،کشاورزی،گیاهان دارویی، آبزی پروری،صنایع دستی و... که بیشترین ارزش افزوده را برای روستا و منطقه بدنبال دارد و منطقی ترین و عقلانی ترین شکل استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل باشد این سیاست و وظایف را اجرا خواهیم کرد.

 صادرات و انتقال آب
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این هم اندیشی گفت: موضوع اشتغال زایی در روستای فاروق از طریق رونق دادن به قنات های آن باعث شد تا دعوت دوستان کارآفرین را بپذیریم و از نزدیک با جاذبه های طبیعی این روستا از جمله 13 قنات دارای آب آشنا شویم. وجود باغ های گردو و انار فضای خاصی را به روستای فاروق بخشیده است.
مسعود رضایی گفت:متاسفانه بخشی از نعمت خدادادی این 13 قنات که دارای آب مکفی بیش از مصرف روستاست، به هدر می رود و لازم است که سازمان های ذی ربط از جمله ادارات آب، جهاد کشاورزی و غیره تمهیداتی فراهم آورند که این آبهای گوارا مخصوصا در فصولی که مصرف کشاورزی و باغداری کم است جمع آوری و به عنوان آب های بسته بندی یا لوله کشی به جاهایی که از نعمت آب کمتر بهره مند هستند، فرستاده شود.
رضایی افزود: بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که با ایجاد استخرها و مخزن ها ، این آبها را ذخیره کنیم. بهبود مصرف آب نیز یکی از راه های جلوگیری از خشکسالی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

قنات، منحصر به فرد
مرتضی تفتی، پیشکسوت قنات ایران با داشتن 40 سال سابقه دراین جلسه اظهار داشت: قنات یکی از ابتکارات ارزشمند ایرانی‌ها در گذشته محسوب می‌شود و سازمان‌های بین‌المللی، قنات را با نام ایران می‌شناسند. اولین بار قنات در ایران حفر شد.
پیشکسوت قنات ایران با اشاره به قنات های فاروق گفت: از ویژگی های منحصر به فرد قنات های فاروق این است که علی رغم پشت سرگذاشتن 18 سال خشکسالی کمترین نوسانات و تغییرات آب دهی را دارد.کم بودن طول قنات های فاروق از دیگر ویژگی های برجسته این سازه هاست.
تفتی گفت: یکی از این رشته قنات ها با طول حدود 800 متر بالغ بر 80 لیتر در ثانیه آب دهی دارد. بخشی از آب قنات های فاروق از طریق درز و شکاف های آهک های خرد شده تامین می شود و بخشی دیگر هم از جریان آب زیرزمینی در آبرفت. هیچ گونه آلودگی در آب این قنات ها وجود ندارد. آب همه قنات ها بدون استثنا در حد استانداردهای نوشیدن است.
این پژوهشگر قنات گفت:برای پایدار ماندن حیات این قنات ها باید ضمن رعایت حریم آنها از حفر هرگونه چاه در حریم قنات جلوگیری کرد زیرا چاه مزاحم قنات است و نباید در حریم قنات چاه حفر شود. همچنین باید به مساله لایروبی و پوشش گذاری و درپوش گذاشتن روی چاه ها برای جلوگیری از ورود سیلاب توجه کرد. اصلاح روش آبیاری،تسطیح کرت ها و باغ ها، تغییر الگوی کشت از دیگر کارهای ضروری برای استمرار حیات این قنات هاست.

 

 توریسم قنات
این فعال عرصه آب های زیرزمینی بیان کرد:حدود 20 سال است که مبحث ژئوتوریسم و توریسم قنات مدنظر جهانگردان و پژوهشگران طبیعت قرار دارد. عجایب ساختمانی قنات ها و ویژگی های کاملا مهندسی و مدبرانه مراحل ساخت و بهره برداری قنات در حدی است که بعد از عجایب هفت گانه زمین ، قنات ها را هشتمین اثر عجیب دنیا تعریف کرده اند. دیدن آثار باستانی و بناهای به جای مانده از دوران های گذشته برای گردشگران جاذبه داشته است. اما تنوع طلبی و احساس نیاز برای دانستن مسائل بیشتری راجع به طبیعت و زمین شناسی و قنات موجب رونق ژئو توریسم و توریسم قنات شده است.
وی به مساله اشتغال زایی در فاروق از روش رونق دادن به قنات های آن اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری در این بخش می تواند علاقه مندان به این حوزه را جذب استان های صاحب قنات از جمله استان فارس به عنوان یکی از مهمترین این استان ها کند.
فاروق نزدیک شهر مرودشت در جوار جاده دسترسی به تخت جمشید، مرکز شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر