خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

روستای دور افتاده از شهرستان آق‎قلا که به یافت‎آباد گلستان شهرت یافته امروز تولیداتش در صنعت مبل جایگاه خود را پیدا کرده و در چند قدمی رسیدن به صنعت فرش ترکمن در توسعه اقتصاد استان می‎تازد.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، صدای تق‎تق چرخ‎های خیاطی در روستای «عطاآباد» ضرب آهنگ زندگی مردم این روستا شده، پاییز و زمستان در این روستا حال و هوای بهار را دارد به گونه‎ای که با ورود به بسیاری از کوچه‎های این روستا کارگاه‎های مبل‎سازی و تلاش بی‎وقفه جوانان ترکمن نظر هر عابری را به خود جلب می‎کند.

راحتی کسب رزق و روزی حلال در این روستا به راحتی نشستن روی مبل و گپ زدن با مشتریانی است که نه تنها از استان گلستان بلکه از دیگر استان‎های کشور برای خرید مبل به این روستای پرت و دور افتاده می‎آیند.

اهالی این روستا معتقدند فرهنگ این روستا همانند طرح‎های متنوع مبل «عطاآباد» روز به روز در حال توسعه است و اشتغال جوانان روستا دایره معضل‎های اجتماعی را کاهش داده است.

حال امروز روستایی چون «عطاآباد» که روزی با بحران‎های بیکاری و اعتیاد روبه‎رو بوده امروز به الگویی از اشتغال تبدیل شده و جوانی که اهل کار باشد امکان ندارد که در این روستا بیکار بماند.

 

فعالیت بیش از 200 کارگاه تولید مبل در روستای «عطاآباد» آق‎قلا
هر خانه در این روستای ترکمن‎نشین به یک کارگاه مبل‎سازی تبدیل شده و امروز بیش از 200 کارگاه در دل این روستا وجود دارد که بیش از یک هزار و 600 نفر را به حرفه مبل‎سازی مشغول کرده است.

شاید کمتر کسی تصور می‎کرد که چند کارگر ساده ترکمن از کارخانه مبل‎سازی  در تهران با بومی‎سازی این صنعت در روستایی دور افتاده‎ای چون «عطاآباد» شهرستان آق‎قلا بتوانند خط توسعه مبل را در استان به‎وجود بیاورد که با برندهای برتر خارجی و داخلی رقابت کند، اما این اتفاق افتاد و به دنبال آن مسوولان در استان گلستان وعده‎هایی از جمله راه‎اندازی باجه بانکی، ایجاد رشته تحصیلی و مدرسه کاردانش طراحی مبل و ایجاد شهرک صنعتی و راه‎اندازی تعاونی مبل در روستای «عطاآباد» را به فعالان این بخش دادند تا از این طریق حمایت خود را اعلام کرده باشند.

 

 صنعت مبل، بیکاری را در «عطاآباد» افسار زد
به میان مردم این روستا رفتیم تا از نزدیک ببینم تا چه میزان وعده‎های مسوولان در این زمینه تحقق یافته و شرایط روستای «عطاآباد» که یافت‎آباد استان گلستان به‎شمار می‎رود در چه وضعیتی است، البته جوانان ترکمن این روستا منتظر وعده‎های مسوولان نماندند و با داشته‎های خود بی‎وقفه در توسعه صنعت مبل «عطاآباد» در تلاش هستند.

پرویز پقه، رئیس شورای اسلامی روستای «عطاآباد» از داستان مبل «عطاآباد» برای ما می‎گوید و یادآور می‎شود؛ 25 سال قبل جوانان روستای «عطاآباد» به تهران می‎روند و صنعت مبل‎سازی را فرا می‎گیرند و تقریبا 10 سال گذشته یکی از جوانان که این صنعت را فرا گرفته بود در روستای «عطاآباد» به مبل‎سازی مشغول می‎شود طوری که کارش رونق پیدا می‎کند و این امر منجر به آن شد دیگر جوانانی که در شهرهای بزرگی چون تهران مشغول فعالیت در این حرفه بودند به روستا بازگردند و صنعت مبل را در این روستا رونق دهند.

وی تاکید می‎کند؛ دوری از منزل، شهر و دیار برای حرفه‎‎آموزی گاهی منجر به بروز معضلات اجتماعی چون گسترش اعتیاد بین جوانان ما نیز می‎شد و با برگشت جوانان به این روستا اهالی روستا  براساس تخصصی که داشتند مشغول کار شدند و در سال 1396 براساس آمارهایی که گرفتیم متوجه شدیم که یک هزار و 600 جوانان در این روستا و حتی از مناطق دیگر مانند بندرترکمن، آق‎قلا و گنبدکاووس برای اشتغال به این روستا آمدند.

پقه که دیگر بی‎کاری و اعتیاد را معضل اساسی این روستا نمی‎داند، یادآور  می‎شود؛ صنعت مبل موجب شد که مهاجرت معکوس در این روستا اتفاق بیفتد و فضای خوب کسب و کار در این روستا حاکم شده به طوری که 238 کارگاه، نمایشگاه و ملزومات مبل فعال در این روستا وجود دارد که پای بسیاری از تجار مبل حتی از دیگر استان‎های کشور و از شهرهای مازندران، تالش، شاهرود را به این روستا باز کرده  و صنعت‎گران مبل حتی ابزارآلات مبل را از این روستا تامین می‎کنند.

وی اعتقاد دارد که بیشتر فعالیت‎ها صنعت مبل در روستا بر اساس تجریبات کارگران بود که در تهران فعالیت می‎کردند و امروز مدرسه کاردانش «عطاآباد» رشته «مبل نوین» را راه‎اندازی کرده که با تزریق این دانش‎آموختگان به صنعت مبل «عطاآباد» آینده خوبی را از صنعت مبل در این روستا شاهد خواهیم بود.

رئیس شورای روستای «عطاآباد» می‎گوید؛ یکی از مشکلات ما در این روستا ولتاژ پایین برق است که با تلاش شرکت نیروی برق سه رشته فشار قوی از نیروگاه روستای نوده‎ملک به این روستا متصل شده، گرچه این اقدام بخشی از مشکل تأمین برق را بهبود بخشیده اما این مشکل به طور کامل برطرف نشده است.

این فعال حوزه تولید مبل می‎افزاید؛ رشته مبل یک حرکت خوبی برای توسعه مبل این روستا است، یکی از خیران 100 میلیون برای راه‎اندازی این رشته در روستای «عطاآباد» کمک کرد و 720 میلیون دولت بودجه گذاشته و این اقدام خوبی است.

 

ایجاد نخستین شهرک تخصصی مبل کشور در «عطاآباد»/ راه سخت مبل‎سازان عطاآباد برای دریافت تسهیلات
پقه می‎افزاید؛ یکی از پیگیری‎های ما در این روستا ایجاد شهرک تخصصی مبل بود که مجوزهای آن گرفته شده ولی بنا بود برای ساخت شهرک صنعتی زمینی را در اختیار ما قرار دهد ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی می‎گوید؛ راه‎اندازی شعبه بانک در روستا که جزو مصوبات شورای اداری استان بود اتفاق نیفتاده و برای پاس کردن یک چک باید فروشندگان صنعت مبل روزانه  به شهر آق‎قلا بروند که این امر تجارت مبل را در روستای «عطاآباد» با چالش جدی روبه‎رو کرده است، هر دست مبل نزدیک به 5 میلیون تومان است و 60 تا 70 درصد از تجارت مبل در این روستا با چک انجام می‎شود و نبود این شعبه یک معضل و چالش برای صنعت مبل برای ما به‎شمار می‎رود.

احمد پقه، عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کارآفرین امید عطاآباد به مشکلات نقدینگی و گردش پول صنایع مبل‎سازی در این روستا اشاره می‎کند و می‎گوید؛ نزدیک به یک سال و نیم است که شرکت تعاونی کارآفرین امید «عطاآباد» شکل گرفته و بیش از 90 نفر عضو دارد و این شرکت هنوز از لحاظ اقتصادی بنیه قوی ندارد و بانک‎های عامل نیز از ما حمایت چندانی نمی‎کنند.

وی می‎افزاید؛ برای دریافت یک وام 15 میلیون‎تومانی بارها و بارها باید به صندوق کارآفرینی امید مراجعه کنیم و در نهایت با آیتم‎های سخت ما را از دریافت تسهیلات پشیمان می‎کنند، تسهیلات روستایی زیادی در استان وجود دارد ولی بخش اندکی به دلیل این موانع جذب شده است.

 

محرومیت از وجود حتی یک شعبه بانکی؛ چالش بزرگ تولیدکنندگان مبل عطاآباد
پقه می‎گوید؛ نبود یک بانک در این روستا که روزانه بالغ بر چند صد میلیون تومان نقل و انتقالات مالی دارد یکی از چالش‎های فعالان صنعت مبل به‎شمار می‎رود و با وجود وعده‎های داده شده هنوز اتفاقی در این مورد رقم نخورده است.

این فعال بخش صنعت مبل استان گلستان تاکید می‎کند؛ نمایشگاه بین‎المللی مبل و برگزاری آن در استان منجر به حمایت از تولیدات ما نشده است و با مراجعاتی که داشتیم به دلیل آنکه مشکلات جواز تاسیس در کارگاه‎های خانگی مبل در این روستا وجود دارد مجوز شرکت در این نمایشگاه به ما داده نشده است.

پقه به طراحی مبل اشاره کرد و یادآور می‎شود؛ طرح‎های ما بر اساس تجاربی است که در استان‎های دیگر کارگران ما آموزش دیدند و تنها یک بار از سوی شهرک صنعتی گروهی 22 نفره به تبریز اعزام شدند تا با فعالان این بخش تبادل نظر اتفاق بیفتد و دوره‎های آموزشی در این رستا و یا حمایت برای اعزام به کشورهای دیگر برای گذراندن دوره طراحی اتفاق نیفتاده است.

سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در خصوص تعاونی مبل عطاآباد و حمایت‎های انجام‎شده از فعالان این بخش در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‎گوید؛ زنحیره تولید مبل را در روستای عطاآباد شکل دادیم و مسائل مربوط به مواد اولیه تولید و فروش مبل را دنبال کردیم.

وی ابراز می‎کند؛ تفاهم‎نامه‌ای نیز در راستای روستای بدون بیکار داشتیم تا تسهیلاتی به فعالان این بخش برای خرید یک زمین در نزدیکی روستا به منظور ایجاد شهرک مبل و یا مجتمع مبل ارائه شود و در این راستا اگر زمین را ارائه دهند یک میلیارد تومان تسهیلات عرضه خواهیم کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان تاکید می‎کند؛ این تسهیلات با نرخ 4 درصد برای رشته‎های مربوط به صنعت مبل را در 20 رشته مانند ابزار و یراق، حمل و نقل مبل و دستگاه‌هایی که می‌تواند در کنار مبل به عنوان مشاغل کوچک و خرد فعالیت کنند در نظر گرفتیم و برخی از فعالان این بخش درخواست تسهیلات ارائه کردند.

مازندرانی می‎افزاید، در خصوص ابزار و یراق و کارگاه کوچک 100 تا 200 میلیون تومان تسهیلات ارائه می‎شود بخشی از آن شناسایی شده و بخشی از این تسهیلات نیز ارائه شده است.

وی در مورد بحث برندسازی صنعت مبل روستای اعطاآباد یادآور شد: همایش ها و نشست‎ها انجام شده ولی برند یک بحث تجاری‎سازی است و نیاز به کار ویژه‎ای دارد و بحث کیفیت در آن مطرح است  که با همکاری فنی‎و حرفه‎ای دوره کاردانش مبل را در نظر گرفتیم که از مهرماه دانش‎آموز می‎گیرد و باید رسانه‎ها به‎ویژه صدا و سیما تبلیغات لازم را انجام دهد.

وی می‎افزاید؛ بحث تبلیغات، بازرایابی و آموزش‌های تخصصی و الگوبرداری از کشورهای موفق مثل ترکیه در دستور کار است و برخی از فعالان صنعت مبل روستای عطاآباد  آموزش‌های تخصصی را می‌بینند.

توجه به روستاها و شکوفایی استعدادهای نهفته مانند  روستاهایی چون عطاآباد می‌تواند علاوه بر حل بحران بیکاری و توسعه اقتصادی استان به کاهش معضل‌های اجتماعی چون اعتیاد کمک کند، در این روستا با عبدالغفور پقه آشنا شدیم که صنعت مبل عطاآباد نبض زندگی پاک را دوباره برایش طنین‎انداز کرد.

وی که ۲۰ سال به سو مصرف مواد مخدر از جمله تریاک و شیشه مبتلا بود، می‌گوید؛ صنعت مبل در این روستا منجر به مهاجرت معکوس جوانان شده و دولت نیز در چند سال گذشته اقداماتی داشته که امیدواریم به توسعه اقتصاد مبل عطاآباد کمک کند.

پقه یادآور شد سال‌ها در تهران مشغول فعالیت بودم و طی این سال‌ها به دلیل اعتیاد همه زندگی خود را از دست دادم و وقتی دیدم جوانان در این روستا به صنعت مبل روی‌ آوردند از توان و تخصص خود بهره گرفتم و این موضوع سبب تغییر نماهنگ زندگی‎ام شد.

به گزارش خبرنگار فارس، امروز اسب و فرش ترکمن در کشور زبانزد است و به جایگاه ویژه‎ای رسیده و به نظر می‎رسد تولیدات مبل ترکمن در چند قدمی فرش ترکمن قرار گرفته و مسؤولان باید به زنجیره تولید مبل در استان گلستان که می‎توان منجر به ارزآوری و صادرات مبل «عطاآباد» شود توجه ویژه‎ای داشته باشند و برای بهبود این صنعت در استان برنامه‎ریزی کنند.


گزارش از فاطمه رائیجی

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید