خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سه روستای آق قلا با اجرای طرح «روستاهای بدون بیکار» در گلستان به قطب تولید مبل در کشور تبدیل شده و ضمن ایجاد شغل برای تمام اهالی روستا کالای با کیفیت ایرانی را روانه بازار کرده اند.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری مهر، طرح روستاهای بدون بیکار از سال گذشته در ۱۴ روستای گلستان کلید خورد تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار در روستاها از مهاجرت هم جلوگیری کند. روستاهای «عطا آباد»، «کرد» و «اونق یلقی» آق قلا که پیشتر در زمینه صنعت چوب فعالیت هایی داشتند در قالب این طرح قرار گرفتند و با گذشت یک سال از اجرای روستای بدون بیکار، صنایع چوبی و مبلمان به سرعت در این روستاها گسترش پیدا کرد.

حال روستاهای آق قلا علاوه بر این که هیچ بیکاری ندارند، به یکی از مراکز صادرات صنایع چوبی به دیگر استان های کشور از جمله مازندران، سمنان، فارس و تهران تبدیل شده اند.

این روستاها در حالی به عنوان روستاهای شاخص بدون بیکار در کشور و گلستان شناخته شده اند که بخشدار مرکزی شهرستان آق قلا عنوان کرد نزدیک به ۷۰ نیروی ماهر در هر یک از کارگاه های ایجاد شده در سه روستاهای نام برده شده اجرای این طرح مشغول به کار هستند.

اسماعیل آرخی با بیان اینکه اجرای چنین طرح هایی نقش مهمی در توسعه روستاها و کاهش مهاجرت ها به شهرهای استان دارد، به خبرنگار مهر گفت: روستای عطا آباد با دارا بودن ۲۲۹ کارگاه، هزار و ۲۵۰ نفر به طور مستقیم و ۳۵۰ نفر به طور غیر مستقیم و روستای کرد با دارا بودن ۵۴ کارگاه، ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم و روستای اونق یلقی با ۳۷ کارگاه، ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند.


مهارت آموزی یکی از پایه های اساسی در ایجاد شغل است
وی افزود: با توجه به اینکه مهارت آموزی یکی از پایه های اساسی توسعه در ایجاد هر شغلی است لذا افرد شاغل در این کارگاه ها از چند سال پیش در کارگاه های مدرن شهرهای بزرگ کشور به مهارت آموزی پرداختند و امروز توانستند با ارائه خلاقیت های جدیدی در عرصه ساخت و طراحی مبلمان به جایگاه فعلی دست یابند.

آرخی ادامه داد: اگر چه حمایت های دولتی از جمله ارائه تسهیلات کم درصد کار آفرینی به این طرح ها در توسعه آن نقش مهمی داشته است اما افزایش اجرای چنین طرح هایی در همه روستاهای آق قلا و دیگر روستاهای استان نیازمند حمایت های بیشتری از سوی دستگاه های اجرایی از جمله پرداخت تسهیلات کار آفرینی و حمایت های بیمه ای است.

وی با اشاره به اینکه غیر از صنایع چوبی، صنایع دستی این منطقه هم می تواند به عنوان طرح های اشتغالزایی در سطح گسترده به اجرا درآید، گفت: اهالی روستاهای این شهرستان در زمینه نمد مالی، روسری بافی، فرش بافی و لباس های سنتی دارای مهارت های زیادی هستند که با استفاده از ایده برپایی گارگاه های چوب و مبلمان و حمایت های مسئولان می تواند به یکی از قطب های تولید صنایع دستی و صادرات آن تبدیل شوند.

بخشدار مرکزی آق قلا افزود: در نظر داریم با تشکیل شرکت تعاونی در روستای عطا آباد، زمینه صادرات محصولات چوبی این کارگاه ها را به کشورهای آسیا میانه فراهم کنیم که اجرای این طرح سود آوری ارزی خوبی برای استان خواهد داشت.


عطا آباد تبدیل به قطب صنعت مبل و صنایع چوبی شده است
مدیر یکی از کارگاه های مبل سازی روستای عطا آباد آق قلا با بیان اینکه عطا آباد تبدیل به قطب صنعت مبل و صنایع چوبی شده است، به خبرنگار مهر گفت: ۵۰ درصد بازار مبل مازندران و ۳۰ درصد بازار مبل سمنان توسط عطا آباد آق قلا تامین می شود.


             اگر چه برخی معتقدند که کالای ایرانی فاقد کیفیت است و از دوام لازم برخودار نیست، اما این ترفندی است که توسط افراد سودجود در جامعه رواج پیدا کرده است



احمد جرجانی افزود: برخی از اجناسی که برای تهیه مبلمان در این کارگاه ها استفاده می شود همگی از داخل کشور تامین شده و دست کمی از اجناس خارجی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر چه برخی معتقدند که کالای ایرانی فاقد کیفیت است و از دوام لازم برخودار نیست، اما این ترفندی است که توسط افراد سودجود در جامعه رواج پیدا کرده است.

این کار آفرین ترکمن گفت: در شرایط فعلی وجود تورم و برخی مشکلات اقتصادی هم نتوانسته بر بازار تولید این کارگاه ها تاثیر بگذارد و همچنان به تولیدات خود ادامه می دهند به گونه ای که روزانه  ۱۰ دست مبل توسط این کارگاره تولید می شود.

جرجانی اظهار کرد: اگر چه صنعت پشتی ترکمن مدت ها است زمین گیر شده و بازار فروشی مانند سابق ندارد، اما با برنامه ریزی جامع و با استفاده از طرح های سنتی پشتی ترکمن در تولیدات مبلمان دوباره استفاده از آن در بین مردم فرهنگ سازی شد و از بازار خوبی هم برخودار است.

وضعیت فعلی اشتغال در روستاهای نام برده شده نشان می دهد که چنانچه طرح های اشتغالزایی با رویکرد جدید هر منطقه و بر اساس نیازهای روز بازار اجرا شود بی شک گلستان به واسطه داشتن صنایع دستی متفاوت به همراه دانش آموختگان حرفه های مختلف، می تواند به یکی از مناطق سود آور و اشتغالزا در کشور تبدیل شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید