خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.80 (5 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

روستای بزیجان در 40 کیلومتری شهر محلات از توابع استان مرکزی در سال های اخیر میزبان ایده کارآفرینی و محصولی منحصر به فرد شده که با تولید و صادرات آن جان دوباره ای به این روستا داده شده و این کارآفرینی تولید و صادرات بید قرمز است.

کارآفرین محمد سلطان محمدی با داشتن ایده نو از ظرفیت های تولید گل و گیاه استفاده کرد و بزیجان را تبدیل به پهنه ای از زنجیره تولید،بسته بندی، صادرات و اشتغالزایی بید قرمز کرد به طوری که روستای بزیجان هم اکنون به قطبی مهم در تولید و عرضه محصول بید قرمز در کشور و جهان تبدیل شده و در این حوزه آوازه جهانی یافته است.
تولیدات بید قرمز در روستای بزیجان به یمن برنامه ریزی منسجم، معرفی موثر و بازاریابی خوب بید قرمز درحال حاضر جوابگوی متقاضیان در بازارهای داخلی و خارجی نیست و با آغاز برداشت و صادرات در 2 هفته تمامی محصول تولیدی به فروش رسیده است و این درحالیست که خیل تقاضا از کشورهای مختلف باقیست.
پویایی اقتصادی و ایجاد نشاط در روستا، افزایش درآمدخانوارهای روستایی و از همه مهمتر ماندگاری جمعیت در روستای بزیجان از پیامدهای ایده نو تولید و صادرات بید قرمز در روستای بزیجان است که به جرات می توان آن را نمونه موفقی از الگوی اقتصاد مقاومتی در حوزه روستایی معرفی کرد.
طیفی از گیاهان در بین ذخایر موجود کشور وجود دارد که ضمن زیبایی، خواص دارویی و درمانی و کاربری های ناشناخته متعددی دارند و می طلبد کارآفرینان با نگاهی ظریف به آن ها بتوانند همانند بید قرمز این ظرفیت ها را بارور کرده و ضمن اشتغالزایی و تولید ثروت اقتصاد روستایی و منطقه ای را تقویت کنند.
بید قرمز یا بید سرخ نیز از گیاهانی است که درختچه آن تا سال 75 در ایران برای بسیاری از افراد غریب و ناشناخته بود و تنها کاربرد آن در مصارف تامین هیزم بود.
این محصول در کشورهای دیگر به عنوان گیاه زینتی با خواص درمانی شناخته شده و ارزش ها و بهره های متنوعی از آن برده می شود و برای نخستین بار توسط کارآفرینی به نام محمد سلطان محمدی اهل شهرستان محلات در سفرهای خارجی مورد توجه واقع شد و در سایه همت و اراده به زنجیره ای از تولید و صادرات تبدیل شده که به عنوان زمینه ای موفق در کسب و کار خوش درخشیده است.
وی که یکی از بهره برداران گل و گیاه محلات است تصمیم گرفت از درختچه های بی استفاده بید قرمز محلات، کانونی از درآمدزایی ایجاد کند و برای توسعه و تبدیل بید قرمز به محصول صادراتی کوشید.
درختچه بید قرمز محلات در سایه برنامه ای هدفمند به بازار گل آمستردام معرفی شد و در بازار بورس آمستردام نیز این گیاه به نام محلات ثبت شده و برای این گیاه شناسنامه بین المللی به نام شهر گل ایران محلات ایجاد شده است.
با این اقدام دانش آموخته بخش کشاورزی و کارآفرین موفق محلات، بید قرمز تولیدی در شهر محلات ثبت جهانی شد و تجاری سازی هدفمند آن باعث شد که هلند به عنوان مهد گل و گیاه جهان موجودیت بید قرمز محلات را به رسمیت شناخته و متقاضی واردات این محصول باشد.
این کارآفرین در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: از زمانی که به ارزش درختچه بید قرمز پی بردم همت خود را در افزایش سطح زیر کشت، تولید و صادرات این محصول گذاشتم تا منبع درآمد آن زمینه ساز اشتغال و رونق اقتصادی برای مردم روستای بزیجان و کشورم باشد.

 


سلطان محمدی ادامه داد: تبدیل ایده به عمل در زمینه تولید و صادرات بید قرمز سبب شده که هم اکنون 150 تولید کننده از این طریق ارتزاق کنند و با خرید تضمینی بید قرمز تولیدی این محصول با ارزش به کشورهای دیگر صادر می شود.
وی اظهارکرد: با خرید محصول برداشت شده بید قرمز، زمینه اشتغال هشت هزار نفر روز فراهم شده است و این افراد در رسته های مختلف کاری در حوزه کشت، بسته بندی و آماده سازی محصول برای صادرات فعالیت دارند.
کارآفرین برتر محلاتی افزود: بضاعت کنونی در زمینه تولید بید قرمز در روستای بزیجان تنها پاسخگوی بخش اندکی از سفارش های کشورهای خارجی است و می طلبد با توسعه سطح زیر کشت این محصول درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری دنبال شود.
سلطان محمدی ادامه داد: عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع مکانیزه بید قرمز کشور در هفته دولت در سالی که به نام تولید و اشتغال مزین است با پشتوانه 20 سال دانش، تجربه، اعتماد سازی و حضور مستمر در عرصه بین المللی به ویژه در کشورهای صنعتی و توسعه یافته از جمله اعضای اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و آمریکا در محلات آغاز شد که گام بلندی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.
وی ادامه داد: هدف از راه اندازی این مجتمع بسط و توسعه این محصول منحصر به فرد و اعتلای هر چه بیشتر نام ایران در عرصه تجارت جهانی است تا پروژه صادراتی بید قرمز که کلیه مراحل آن شامل کاشت، داشت، برداشت، بسته بندی با بهره برداری از این مجتمع مکانیزه مساحت زیر کشت به 200 هکتار و نیروی انسانی مورد نیاز به پنج هزار نفر روز افزایش می باید.
سلطان محمدی گفت: این طرح که با سرمایه گذاری 1/5 میلیون یورویی و با مشارکت بخش حصوصی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای نخستین بار در کشور در حال ساخت است دارای واحد مکانیزه بسته بندی بید قرمز و انواع گل شاخه بریده به تعداد 200 هزار شاخه گل در روز می شود.
وی گفت: این مجتمع توانمندی بسته بندی مدرن محصولات دیگر تولیدکنندگان منطقه را خواهد داشت تا با بسته بندی مناسب و بازاریابی داخلی و خارجی شهرستان محلات را به عنوان یکی از قطب های تولید گل کشور از این حیث بی نیاز کند.
سلطان محمدی افزود: با توجه به ضرورت همسویی با نیاز و سلیقه بازار و نیز رعایت استانداردهای جهانی، واحد تحقیق و توسعه در این مجتمع راه اندازی می شود که برای نخستین بار در کشور بر روی مواردی از قبیل اصلاح ژنتیک، مقام سازی، اقلیم سازی، ایجاد رنگ های متنوع در بید قرمز متمرکز می شود.
کارآفرین برتر استان مرکزی گفت: مجتمع مذکور در زمینی به مساحت 11 هزار متر مربع و با زربنایی بالغ بر 2 هزار متر مربع در مجموعه دهکده گل شهرستان محلات ساخته و راه اندازی می شود و زمینه اشتغال مستقیم 40 نفر نیروی انسانی متخصص را فراهم می کند.
وی بیان کرد: این مجتمع 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تا یک سال دیگر مورد بهره برداری قرار می گیرد و راه اندازی این مجتمع در افزایش قیمت محصول و افزایش صادرات و درآمد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
سلطان محمدی افزود: در مقیاس کوچک که محصول و نعمت خدادادی بید قرمز در محلات بهره برداری بهینه می شود و نیاز است که در خصوص محصولات دیگر و زمینه های اشتغالزا و تولید ثروت نیز فعالیت های مشابه و هدفمند دنبال شود.
این کارآفرین برتر بخش کشاورزی افزود: با این وجود زیر ساخت های صادراتی برای این محصول نظیر حمل و نقل هوایی که بتواند بار را به موقع به مقصد برساند وجود ندارد و نیاز است در این خصوص حمایت موثر از کارآفرینان انجام شود.
وی ادامه داد: کندی روند اداری، تحریم ها و محدودیت ها و نواقص سیستم بانکی از دیگر چالش های فرا روی تولید و صادرات این محصول است.
سلطان محمدی افزود: این گیاه از خانوده اکالیپتوس ها است که نه فقط درختچه ای زیبا و تزئینی بلکه دارای خواص درمانی و دارویی و ضد ویروسی است به طوری که اگر در هر واحد مسکونی چند شاخه از آن دوماه نگه داری شود اعضا خانواده به ویروس سرماخوردگی مبتلا نخواهند شد.
وی گفت: کمتر کسی با خواص دارویی این گیاه آشنایی دارد و برای همین در داخل کشور خریداری ندارد اما کشورهایی نظیر هلند، چین، آمریکا و تایوان برای واردات بید قرمز با کیفیت محلات به رقابت می پردازند.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: همزمان با برداشت بید قرمز در قطب تولید این محصول در کشور در روستای بزیجان صادرات نیز با سفارش های متعدد کشورهای هدف صادراتی از ماه های پیش آغاز شد.
عبدالله محمودی افزود: سطح باغات درختچه زینتی بید قرمز در محلات 60 هکتار است و پیش بینی می شود که بیش از 700 هزار شاخه از این محصول برداشت و به 50 کشور هدف صادراتی ارسال شود.
وی ادامه داد: با آغاز برداشت درختچه بید قرمز، نخستین محموله صادراتی سفارشی این محصول برای کشورهای ژاپن، چین و آمریکا در حال آماده سازی است.
وی افزود: سطح باغات بید قرمز محلات در روستای بزیجان و حوالی این روستا است که نخستین کارگاه بسته بندی بید قرمز کشور در این منطقه در مهر ماه امسال راه اندازی شد.
مدیر جهاد کشاورزی محلات افزود: بخشی از یک مدرسه نیمه فعال در روستای بزیجان تبدیل به کارگاه آماده سازی و بسته بندی بید قرمز شده و با صادر کردن این محصول، محلات تبدیل به قطب تولید و صادرکننده بید قرمز کشور شده است.
وی اظهارکرد: هدف از راه انداز ی این کارگاه صادراتی ایجاد اشتغال افراد بومی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی با به کار گیری بانوان و افراد کم بضاعت است.

 


مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: درختچه بید قرمز محلات از نوع سیلیکس است که در بسته های 80 شاخه ای صادر می شود.
وی تصریح کرد: محلات در تولید و صادرات بید قرمز رتبه اول کشور را دارد و برداشت این محصول در مدت 2 ماه و نیم، سه هزار نفر روز فقط در بخش آماده ساز یبرای صادرات اشتغال ایجاد می کند.
محمودی بیان کرد: تا سال 1379 بید قرمز در محلات برای گرمازایی سوزانده می شد که سال 81 با تفکیک و دسته بندی مناسب، زمینه صادرات آن به خارج از کشور توسط یک کارآفرین آغاز و در سال 1385 در کتاب گینس به ثبت جهانی رسید.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: کیفیت بید قرمز این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در بازار دنیا بی نظیر است و بید قرمز محلات به عنوان یک برند دردنیا شناخته شده محسوب می شود.
محمودی با بیان اینکه 100 حانوار در روستای بزیجان و سه روستای اطراف به طور دائم به تولید این نوع درختچه زینتی در محلات مشغول هستند، ادامه داد: تولید این محصول در هر هکتار برای سه نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی محلات، توسعه سطح زیر کشت بید قرمز در دستور کار قرار دارد و در سه سال آینده سطح زیر کشت این محصول به بیش از 300 هکتار افزایش می یابد تا شاید جوابگوی بازار باشد.
بخشدار مرکزی محلات گفت: بزیجان یکی از روستاهای پویا با پتانسیل کشت گلخانه ای و بید قرمز است که دارای 430 نفر جمعیت است که جمعیت این روستا در پنج سال تغییری نکرده است.
وحید براتی زاده افزود: بر عکس روستاهای دیگر که با کاهش جمعیت مواجه هستند جمعیت این روستا به دلیل تبدیل شدن به قطب تولید محصول بید قرمز صادراتی تغییر محسوسی نداشته است.
وی بیان کرد: با پی بردن به ظرفیت این روستا توسط یکی از اهالی روستا در تولید بید قرمز و کارآفرینی این خطه از رونق اقتصادی، افزایش درآمد، نشاط و پویایی برخوردار شده است.
وی اظهارکرد: ترکیب جمعیت این روستا 230 زن و 186 مرد است که نیروی زن 60 نفر بیشتر از مردان این روستا است و قالب این زنان نیروی کار در سن 30 تا 40 سال هستند.
بخشدار مرکزی محلات گفت: با راه اندازی کارگاه بسته بندی قرمز در این روستا زنان نیز مشغول به کار شدند که علاوه بر این که مردان این روستا در کاشت این محصول درآمد دارند زنان نیز هویت اقتصادی تثبیت شده خود را یافته اند و در افزایش درآمد خانوار نقش آفرینی می کنند.
براتی زاده گفت: سال های گذشته به دلیل نبود کارگاه بسته بندی بید قرمز جهت صادرات، کار آماده سازی و بسته بندی در شهر انجام می شد که بخشی از درآمد نصیب شهر نشینان می شد اما اکنون 45 زن روستایی در کارگاه بسته بندی بید قرمز که توسط کارآفرین راه اندازی شده مشغول به کار هستند.
بخشدار مرکزی محلات گفت: با توسعه سطح زیر کشت بید قرمز در بزیجان پیش بینی می شود این روستا نه تنها از ثبات جمعیت برخوردار شود بلکه به عنوان یکی از قطب های جمعیت پذیر مطرح شود.
خواص برگ، پوست درخت بید در طب سنتی و تحقیقات علمی معاصر شناخته شده است اما از درختچه بید سرخ یا قرمزکمتر سخن گفته شده است.
براساس تحقیقات اولیه که بر روی این درختچه انجام شده خواص ضد ویروسی آن محرز است.
شهرستان محلات بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه زینتی است.
18 درصد از اراضی زیر کشت گل و 12 درصد از تولید گل شاخه بریده ،80 درصد تولید گل های فصلی نشائی، 21 درصد از تولید درخت و درختچه های زینتی و 14 درصد از گیاهان آپارتمانی کشور در محلات تولید می شود.
تولید 350 گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب های پرورش و تجارت گل و گیاه تبدیل کرده است.
افزون بر سه هزار نفر به صورت رسمی در 700 واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات مشغول به کارهستند.


منبع: ایرنا

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - سمانه

    سلام
    من بیگلری هستم از استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه که مطلب شما رو در مورد این کار پرسود و فایده خوندم و علاقه مندم بیشتر در مورد کاشت و مواظبت از این گیاه بدونم و شاید بخوام حتی به استان اصفهان سفر کنم و در این مورد یاد بگیرم ولی قبلش میخواستم بدونم میتونم به صورت تلفنی و یا از طرق دیگری با آقای محمدی که این کارآفرینی رو در روستای خودشون انجام دادند و موفق هم بودند ارتباط برقرار کنم که ببینم برای یادگیری لازمه حتما رو در رو ملاقاتشون کنم یا از راه دور هم میشه از ایشون کمک گرفت.
    اگر لطف کنید و برای ارتباط من و ایشون کمکی کنید سپاسگذار خواهم بود.
    متشکرم

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید