گرچه ایران تا چند سال پیش صادر کننده آب مجازی به وفور بود و اکنون نیز این اتفاق کم و بیش رخ می دهد، اما به دلیل خشکسالیهای پیدرپی بحث واردات آب نیز مطرح است و جزو طرحهای در دست مطالعه وزارت نیرو است.
به گزارش ایسنا، ترس از بی آبی و خشکی ایران وزارت نیرو را وادار کرده که به واردات آب نیز فکر کند، درست است که این ایده هنوز به مرحله اجرا گذاشته نشده اما وزیر نیرو بر این باور است که از دو سال پیش روی این ایده فکر شده و ممکن است در آینده عملیاتی شود.
این مساله نشان از عمق فاجعه بحران آب در کشور دارد و شاید در حال حاضر که آب در دسترس همگان است این موضوع درک نشود، اما قطعا زمانی که دیگر آبی برای نوشیدن نباشد درک بیآبی و بحران آب ملموس تر خواهد شد.
بناهای تاریخی کشور که از آنها به عنوان حافظه شهرها یاد میشود به دلیل حاکمیت سوداگرانه بر کلیه سطوح زندگی شهری در معرض نابودی قرار دارند.
به گزارش ایسنا، محدودههای تاریخی در ایران هماکنون به دلیل گسترش ناموزون و شتابان شهرها با افت منزلت اجتماعی ـ مکانی و اقتصادی روبه رو شده و با مسائلی همچون فقر شهری، بحران هویت و تابآوری پایین دست و پنجه نرم میکنند.
هر روز در رسانه ها اخباری از تخریب خانه های تاریخی منتشر میشود که ظاهرا تلاش میراث فرهنگی هم برای ثبت به موقع آنها نمی تواند از نابودیشان جلوگیری کند. وقتی تیترهایی همچون «نابودی ۸۰ درصد بافت تاریخی مشهد»، «بیتوجهی به بافت تاریخی اودلاجان»، «تخریب نقش برجسته سنگی "قندیل" با تیراندازی تمرینی!»، «تخریب نقش برجسته "سرآب بهرام" با پتک»، «نابودی خانه توران»، «نبود اعتبارات برای مرمت خانه دکتر قریب»، «تخریب کاخ کوروش در برازجان» یا بسیاری اخبار دیگر را میشنویم به این نکته میرسیم که زور سازمانهای متولی حفظ این آثار به نابودگران آنها نمیرسد.
طیبنیا اعلام کرد:
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به افزایش ۴۴ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در سطح کشور عنوان کرد که هفتهزار واحد صنعتی که تعطیل شده بودند، با همکاری بانکها مجددا رونق گرفتند.
به گزارش ایسنا، علی طیبنیا دوم شهریورماه در سفر به شهرکرد در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امسال در تاریخ اقتصادی ایران، سال بسیار خاصی است. کشور یک دوره سخت و بحرانی را پشت سر گذاشته، دورهای که به دلیل تحریمهای ظالمانه بی نظیر در طول تاریخ و اقتصادی که از عدم تعادل رنج میبرد، مواجه شده بود.
وی تصریح کرد: در آغاز کار دولت یازدهم تورم نقطهای ۴۵ درصد و رشد اقتصادی ۶.۸- درصد بود و با وجود اینکه در گذشته نیز شرایط این چنینی وجود داشت، اما ترکیب این دو، شرایط بسیار سختی را ایجاد کرده بود. دولت در مرحله اول ثبات را به اقتصاد کشور برگرداند.
طیب نیا با اشاره به اینکه در این دولت از اختلافات میان مسئولین خبری نیست، افزود: خوشبختانه همدلی و همزبانی بین مسئولان حاکم است.
در چهارمین روز معاملات این هفته شاخص بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار بیش از ۱۲۲ واحد افت کرد و از کانال ۷۸ هزار واحدی پایین آمد. در دادوستدهای امروز نقش حقوقیها در معاملات دو خودروساز بزرگ ایران پررنگ بود.
به گزارش ایسنا، شاخص بورس اوراق بهادار ایران امروز سهشنبه روند نزولی به خود گرفت و نسبت به روز گذشته ۱۲۲ واحد افت کرد و به رقم ۷۷ هزار و ۹۶۴ واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز امروز ۴۳ واحد پایین آمد و رقم ۱۴ هزار و ۴۹۴ واحد را تجربه کرد.
شاخص آزاد شناور هم ۲۴۹ واحد افت کرد و به رقم ۷۸ هزار و ۱۳۳ واحد رسید. شاخص بازار اول در چهارمین روز معاملات این هفته با ۱۴۷ واحد افت به عدد ۵۵ هزار و ۳۱ واحد رسید. اما شاخص بازار دوم با ۰.۰۶ واحد رشد نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نداشت.
نماد معاملاتی مخابرات ایران امروز بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشت. بعد از این نماد شرکت ارتباطات سیار ایران، صنایع ملی مس ایران و پالایشگاه نفت بندرعباس بیشترین نقش را در افتوخیزهای امروز نماگر بازار سرمایه ایفا کرده است.
تقوی نژاد عنوان کرد:
به گفته رئیس کل سازمان امور مالیاتی خوشبختانه از ابتدای امسال تا کنون مجموع درآمدهای اخذ شده در بخش مالیات بر ارزش افزوده و عوارض ۱۴۰ هزارمیلیارد تومان بوده که برای عمران و آبادانی در اختیار اقصی نقاط کشور قرار میگیرد.
به گزارش ایسنا، سید کامل تقوی نژاد امروز در سفر به شهرکرد در مراسم افتتاح ۱۷ پروژه عمرانی شهرستان فارسان، با اشاره به اینکه GDP یکی از شاخصههای مهم و کلیدی در توسعه یافتگی هر کشوری است، اظهار کرد: در حال حاضر هفت درصد از GDP از مالیات تامین میشود.
وی با اشاره به اینکه نسبت درآمدهای مالیات در بودجه جاری معمولا رو به افزایش است، افزود: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از هزینههای جاری دولت و ۳۹ درصد توسط مالیات پرداخت میشود.
علاوه بر افزایش قیمت تیبا گروه خودروسازی سایپا قیمت سه محصول وانت پراید، برلیانسH۲۲۰ و برلیانس H۲۳۰ را نیز گران کرد.
به گزارش ایسنا، روز گذشته اعلام شد که گروه خودروسازی سایپا با ابلاغ بخشنامهای به نمایندگیهای فروش خود قیمت خودروی تیبا مدل SX را ۷۵۰ هزار تومان گران کرده است.
این خودرو پیش از این به قیمت ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه میشد اما سایپا از روز شنبه هفته جاری قیمت این محصول را به ۲۴ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان افزایش داده است.
در کنار این خودرو قیمت وانت پراید نیز با افزایش ۶۱۶ هزار تومانی از ۱۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان به ۱۸ میلیون و ۶۹۶ هزار تومان افزایش یافته است.
سایپا همچنین قیمت دو خودروی برلیانسH۲۲۰ و H۲۳۰ (صندوقدار و هاچبک) را نیز با افزایش ۹۴۰ هزار تومانی از ۳۸ میلیون و ۱۰ هزار تومان به ۳۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.
مشخص نیست اقدام سایپا در افزایش قیمت این خودروها با مجوز شورای رقابت صورت گرفته یا اینکه این شرکت راسا و بدون مجوز، اقدام به افزایش قیمتها کرده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از توقف طرح فروش نقدی سوخت به ایرلاینهای داخلی خبر داد.
مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه مشکلاتی که از روز گذشته برای برخی از پروازها به وجود آمد فعلا تصمیم بر آن شد که طرح فروش نقدی سوخت به هواپیماها متوقف شود.
به گفته وی تا زمانی که تصمیم جدید در این زمینه اتخاذ نشود ایرلاینها مانند گذشته برای هواپیماهایشان سوخت دریافت خواهند کرد.
اسعدی سامانی افزود: این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که این ابهام وجود داشت که ادامه یافتن روند قبلی عملیات پروازی برخی از هواپیماها را متوقف کند.
نوبخت:
محمدباقر نوبخت ضمن اعلام تورم ۸.۷ درصدی مرداد ماه و کاهش آن نسبت به تیر ماه با تاکید بر سلامت رفتار کارکنان مرکز آمار ایران عنوان کرد که هرگز ارقام مربوط به مرکز آمار ایران پیش از انتشار به دست من نمیرسد.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز آمار ایران که امروز اول شهریور در مرکز آمار ایران برگزار شد، بیان کرد: از نشانههای سلامت کاری کارکنان مرکز آمار ایران این است که من پیش از انتشار ارقام مربوط به مرکز آمار ایران آن را نمیدانم و همین موضوع احترام من را به عنوان یک مسئول در برنامهریزی به مجموعه مرکز آمار بیشتر میکند.
نوبخت در جمع خبرنگاران درباره برنامه هیئت وزیران در هفته دولت اظهار کرد: در هفته دولت به دو استان خواهیم رفت و برنامه داریم با مردم ایران دیدار کنیم و پروژههایی که در سنوات گذشته قابل بهرهبرداری بوده است را افتتاح کنیم.
وی افزود: همچنین برنامه داریم که روز چهارشنبه در محضر مقام معظم رهبری گزارشی از عملکرد دولت را ارائه کرده و از رهنمودهای ایشان برخوردار شویم.
نزدیک به صد درصد (۹۹.۲) وانتهای تولیدی در خودروسازان داخلی در پایینترین سطح کیفی قرار دارند.
به گزارش ایسنا، براساس ارزیابی صورت گرفته معادل ۹۹.۲ درصد از وانتهای تولیدی در تیر ماه امسال (براساس تیراژ تولید) تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کردهاند.
هیچ کدام از وانتهای تولیدی در تیر ماه امسال دو ستاره کیفی را کسب نکرده و تنها ۰.۸ درصد از وانتهای تولیدی توانستهاند سه ستاره کیفی را کسب کنند.
نکته قابل توجه این است که هیچ یک از وانتهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی در تیر ماه امسال نتوانستهاند چهار یا پنج ستاره کیفی را کسب کنند.
درواقع با کیفیتترین وانت تولید داخل تنها سه ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده و تیراژ تولید آن نیز کمتر از یک صدم تیراژ وانتهای تولیدی بوده و بیش از ۹۹ درصد وانتهای تولیدی در ایران در پایینترین سطح کیفی قرار دارند.
در روش ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (آدیت)، تعیین و اعلام سطح کیفی خودروها با استفاده از مدل درجهبندی یک تا پنج ستاره، صورت میگیرد. در این مدل یک ستاره، پایینترین سطح کیفی و پنج ستاره، بالاترین سطح کیفی خودروها را نشان میدهد.
علیرغم آنکه مهمترین و اصلیترین شعار دولت یازدهم در روزهای انتخابات، ایجاد شغل برای جوانان بیکار خصوصا تحصیلکردهها بود با گذشت سه سال این وعده آنچنان که باید جامه عمل نپوشید و کلید مشکلگشایی که به آن امید میرفت دری برای اشتغال کارجویان باز نکرد.
به گزارش ایسنا، دولت یازدهم در مرداد سال ۱۳۹۲ سکان اداره کشور را به دست گرفت و از همان روزهای نخست و بر مبنای اصلیترین شعار انتخاباتی خود که حل معضل بیکاری بود، برنامه ایجاد اشتغال، بازگرداندن رونق به اقتصاد کشور و بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار قرار داد.
حتی مدتی بعد که گزارش عملکرد خود را تحت عنوان گزارش ۱۰۰ روزه به مردم داد اعلام کرد که کشور را در شرایطی تحویل گرفته که اقتصاد با وضعیت آشفتهای به لحاظ بحرانهای سیاسی، تحریمهای خارجی، رکود و ورشکستگی بنگاهها، عدم رشد اقتصادی و تورم بالا مواجه است و بیکاری میراثی به جا مانده از گذشته بوده که در مسیر دولت تدبیر و امید قرار گرفته و این دولت باید تلاش کند تا مسیر ورود به بازار کار را برای کارجویان و کارآفرینان هموار کند.
یک کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد:
یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نرخ سود سپردههای بانکی میگوید برای انتشار اوراق صکوک و مشارکت بلندمدت باید ابتدا نرخ بهره تک رقمی شود ولی تا آن زمان دولت میتواند اوراق بدهی با پشتوانه ارز منتشر کند. او معتقد است دولت در این زمینه کمکاری کرده است.
غلامرضا سلامی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در ایران ابزار مالی کم نیست، ولی از آنها یا استفاده نمیشود و یا استفاده از آن به گونهای دیگر است، مثلا صندوقهای مشترک سرمایهگذاری اکثرا پولهایشان را در اختیار بانکها میگذارند. در صورتی که این صندوقها باید بیشتر به سمت سرمایهگذاری در سهام و اوراق بهادار بروند.
وی ادامه داد: باید آسیبشناسی شود که چرا ابزارها و نهادهایی که در بازار مالی ایران وجود دارند، در جایگاه خود به کار نمیروند.
این کارشناس بازار سرمایه در مورد به کارگیری option و futureدر بازار مالی ایران گفت: این موارد در ایران مقداری مشکل فقهی داشته که باید حل شود. البته اگر عزم جدی وجود داشته باشد، امکان استفاده از این ابزارهای مالی در بازار سرمایه ایران خواهد بود.
سلامی درباره بازار آتی سکه نیز تصریح کرد: مشکل اساسی ما این است که عرضه کننده اصلی سکه بانک مرکزی است. در نتیجه آن حجم از سکه که باید در بازار داد و ستد شود، وجود ندارد. ضمن اینکه از سکه به عنوان یک ابزار مالی متعارف در بازار سرمایه کشورهای دیگر استفاده نمیشود.
از شبکه ملی اطلاعات به عنوان مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا افزایش ظرفیت پهنباند به منظور افزایش سرعت و کاربران اینترنتی و دیگر اقدامات زیرساختی صورتگرفته، رهاوردهای محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با گذشت سه سال از به دست گرفتن این منصب است.
به گزارش ایسنا، محمود واعظی به سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از اعضای کابینه دولت یازدهم است و اگرچه ممکن است اقداماتی که توسط این وزارتخانه انجام شده همه نیازهای این حوزه را برطرف نکرده باشد، اما افزایش ظرفیت پهنباند، توسعه شبکه ملی اطلاعات و گسترش دولت الکترونیک، سرمایهگذاری در حوزه اقتصاد دانشبنیان و توجه به بخش محروم کشور در جهت کاهش شکاف دیجیتالی از دستاوردهای تاثیرگذار محمود واعظی و همکارانش در طول مدت سه ساله ریاست حسن روحانی محسوب میشود.
در شرایطی که شرکت ملی پخش و فرآوردههای نفتی اعلام کرده از امروز طرح فروش نقدی سوخت به ایرلاینهای داخلی را در شش فرودگاه آغاز میکند و البته این تصمیم با مخالفت شرکتهای هواپیمایی مواجه شده حالا نوبت به سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است تا در این ماجرا بهطور رسمی از ایرلاینها حمایت کند.
به گزارش ایسنا، روز گذشته ناصر سجادی – مدیر عامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی – رسما اعلام کرد: این شرکت طرحی را کلید خواهد زد که براساس آن از اول شهریورماه فروش سوخت به ایرلاینها در شش فرودگاه ایران به شکل نقدی انجام میگیرد و تا پایان شهریورماه این موضوع به تمام فرودگاههای ایران تسری خواهد یافت.
به گفته وی در این چارچوب همه شرکتها ملزم به پرداخت نقدی سوخت از طریق بانکهای عامل که با خودپرداز و دستگاههای پز در فرودگاهها حاضر هستند خواهند بود و در این راستا تمام امکانات و تجهیزات لازم در فرودگاهها فراهم آمده است.
زنگنه:
وزیرنفت، با اشاره به بررسی الگوی قراردادهای جدید نفتی در مجلس گفت: مجلس و دولت در زمینه الگوی قراردادهای جدید نفتی با یکدیگر تعامل داشته و اختلاف نظری در سطح کلان ندارند.
به گزارش ایسنا، بیژن نامدار زنگنه درباره توقف سوآپ نفت و فرآوردههای نفتی از کشورهای حاشیه خزر، افزود: زمانی که یک مسیری خشک می شود مدت ها برای راه اندازی آن زمان نیاز است، اما درحال حاضر تاکید براین بوده و مجوز داده شده که سوآپ نفت و فرآوردههای آن در کشورهای حاشیه خزر فعال شود و در این زمینه رایزنیها درحال انجام است.
زنگنه در پاسخ به این سوال که سوخت مایع نیروگاههای شمال کشور با توقف سوآپ چگونه تامین می شود، گفت: سوآپ به طور کامل قطع نشده و مقدار اندکی سوآپ صورت می گیرد، اما مهم سوآپ نفت خام بوده که انجام نمیشود.
وزیر نفت درباره ورود وزارت اطلاعات به موضوع آتشسوزیهای اخیر، تصریح کرد: ورود وزارت اطلاعات به موضوع آتش سوزی ها مثبت و خوب است و وزارت نفت از بررسی این موضوع استقبال می کند، تا مساله ای در برخی مراکز وجود نداشته باشد.