رئیس دانشگاه علمی کاربردی فنی و حرفهای اراک با اشاره به وجود نقص در سیستم آموزش عالی، گفت: بخش عمدهای از دانشجویان و فارغالتحصیلان بهسبب نقصی که در سیستم آموزش عالی ما وجود دارد نمیتوانند به طور مستقیم وارد بازار کار شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهارت و فناوری یکی از عاملهای اصلی رشد و توسعه اقتصادی پایدار در کشورها به شمار میرود بههمین منظور آموزشهای فنیوحرفهای نقش مهمی را در افزایش اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده بهینه از فرصتها و افزایش کارایی اقتصاد مقاومتی در درون جامعه برعهده دارد.
جوانان با فراگیری مهارتهای فنیوحرفهای در واقع نیروی خلاقیت و کاربردی خود را در یک فضای رقابتی در مسیر خدمت به مردم بهکار میگیرند و این آموزشهای مهارتی زمینهساز ایجاد حرفههای با ثبات است و از پدید آمدن شغلهای کاذب و ناپایدار که توسعه همه جانبه کشور را هدف قرار میدهد و سبب آسیبهای مختلف اجتماعی میشود، جلوگیری به عمل میآورد.
بازدید "رحیم افکاری" رئیس دانشگاه علمی کاربردی فنیوحرفهای اراک از دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی فرصتی شد تا خبرنگاران این رسانه در مصاحبهای تفصیلی موضوعات مختلف حوزه آموزشهای فنی و حرفهای در این مرکز آموزشی به گفتوگو بنشینند.
مشروح گفتوگوی خبرگزاری تسنیم با "رحیم افکاری" رئیس دانشگاه علمی کاربردی فنیوحرفهای اراک در زیر میآید:
- اهمیت توجه به آموزشهای فنی در جامعه و بخش دانشگاهی چیست؟
افکاری: هر کشوری به منظور توسعه همه جانبه نیازمند افراد دارای مهارت است چون کشور با مهارت توسعه پیدا میکند، هر کشوری که در آن نیروی آموزشدیده و با مهارت کم باشد یا نباشد توسعه پیدا نمیکند در نتیجه این مسئله ما را ترغیب میکند که در تمام ابعاد به امر مهارتآموزی دقت داشته باشیم و آن را توسعه دهیم که دانشگاه علمی کاربردی فنیوحرفهای میتواند در تحقق این امر موثر باشد.
- نیازهای توسعه این آموزشها چیست و چه مشکلاتی در آموزش فنی در جامعه داریم؟
افکاری: آموزشهای فنیوحرفهای افراد را با توجه به شرایط اقتصادی جامعه آماده ورود به بازار کار میکند و به این شکل مهارتهای عمومی بازار کار و صنعت را مورد توجه قرار میدهد و کارایی افراد را با توجه به تغییرات تکنولوژیکی بهروز میکند.
افراد پس از به دست آوردن دانش و مهارتهای تخصصی در زمینههای مختلف میتوانند در شغلهای مناسب به فعالیت بپردازند و به عنوان کارآفرین برطرفکننده نیاز اصلی کشور باشند.
در دانشگاههای تئوری ما بهسبب اینکه مهارت در آنها آموزش داده نمیشود یک دوباره کاری در این زمینه وجود دارد که این هم مستلزم هزینههای گزاف است و برای اشخاص هم هزینههای مادی و هدر رفت وقت زیادی را بهدنبال دارد.
آموزشهای علمی، کاربردی و مهارتی آموزشهای پرهزینهای هستند و به همین سبب بخش خصوصی جرات ورود به این آموزشها را ندارد و از طرفی هم منابع دولت محدود است، اما در دانشگاه علمی کاربردی فنیوحرفهای این تدابیر دیده شده و با حداقل هزینهها آموزشهای کاربردی ارائه میشود.
دومین مشکل در این زمینه فرهنگ مردم است که فرهنگ مهارت و مهارتآموزی در کشور ما کمی کمرنگ شده است که باید خانوادهها، فرزندان و جوانان خود را به سمت فرهنگ مهارت آموزی سوق دهند.
- توجه به این آموزشهای فنی در دانشگاه چه تاثیراتی در کشور و مسئله اشتغال دارد؟
افکاری: بخش عمدهای از دانشجویان و فارغالتحصیلان بهسبب نقصی که در سیستم آموزش عالی ما وجود دارد نمیتوانند به طور مستقیم وارد بازار کار شوند در نتیجه به اجبار این افراد باید در یک مرحله دیگر در مراکز فنیوحرفهای یا مکانهای دیگر مهارت مورد نظر خود را آموزش دیده و بازیابی کنند.
مهارت یکی از عاملهای اصلی رشد و توسعه اقتصادی پایدار در کشورها به شمار میرود، به همین منظور آموزشهای فنیوحرفهای، نقش مهمی را در افزایش اشتغال مولد، بهبود فضای کسب و کار، استفاده بهینه از فرصتها و افزایش کارایی اقتصاد مقاومتی در درون جامعه برعهده دارد.
جوانان با فراگیری مهارتهای فنیوحرفهای در واقع نیروی خلاقیت و کاربردی خود را در یک فضای رقابتی در مسیر خدمت به مردم بهکار میگیرند و این آموزشهای مهارتی زمینهساز ایجاد حرفههای با ثبات است و از پدید آمدن شغلهای کاذب و ناپایدار که توسعه همه جانبه کشور را هدف قرار میدهد و سبب آسیبهای مختلف اجتماعی میشود، جلوگیری به عمل میآورد.
- چه رشتههایی در سال دارید و به منظور افزایش و توسعه سطح آموزشهای فنی چه اقداماتی انجام دادهاید؟
افکاری: این مرکز 24 کارگاه فعال دارد و مابقی همه فنی و در سطح تجهیزات پیشرفته هستند و از رشتههای تخصصی این مرکز میتوان به کاردانی HSE، برق، بازرسی جوش، برقکار شبکه هوایی، رشته تعمیرکار کار و نصاب آسانسور، جوشکاری، تراشکاری و فرز سیان سی، ابزار دقیق در حوزه برق و هیدرولیک را نام برد و همچنین در این مرکز بهمنظور اینکه افراد بتوانند برای اشتغال خود اقداماتی داشته باشند دورههای کارآفرینی هم به عنوان مکمل برگزار میشود.
- سطح علمی مربیان در چه حد است؟
افکاری: مربیان مجربی در اینجا مشغول به تدریس هستند که بهمنظور اینکه اینجا بتوانند آموزشهای بهروز داشته باشند خود مربیان هم بین 90 تا 120 ساعت دورههایی را در کرج میگذرانند.
ما از بهترین و با سابقهترین اساتید استان که تجربه صنعت دارند بهمنظور تدریس در دانشگاه استفاده میکنیم.
- قدری درباره مجموعه آموزشها و اقدامات مرکز توضیح دهید؟
افکاری: در این مرکز برای عموم مردم از جمله موسسات خیریه، سمنها، قشر آسیبپذیر و همچنین ناتوانهای جسمی دورههایی بهصورت رایگان برگزار میشود تا بتوانیم در بخش توانمندی هم قدمی برداشته باشیم و همچنین به منظور ارائه خدمات و برگزاری کارگاه برای زندانیان هم اقداماتی شکل گرفته چون بنابر تحقیقات انجام شده بازگشت زندانیان به زندان بالای 40 درصد است اما افرادی که تحت آموزش قرار میگیرند بازگشت آنها به زیر 4 درصد میرسد.
در کنار تمام فعالیتها، مسابقات ملی و مهارت هم برگزار میشود و در حدود 30 رشته مسابقات مهارتی در این زمینه داریم اما چون مسابقات انتخابی است شرایط زیر 21 سال را باید در نظر بگیریم تا بتوانیم در این مسابقات شرکت داشته باشیم.
پس از مسابقه دورههای آمادهسازی برگزار میشود تا بتوانیم در سال 2019 که روسیه میزبان ایران است ما هم بتوانیم امتیازاتی را کسب کنیم این در حالی است که در دورههای قبل هم در رشتههای الکترونیک، تاسیسات الکتریکی و جواهرسازی نمایندگانی داشتیم و حتی در جواهرسازی هم در کشور انگلیس موفق به کسب مدال شدیم و همچنین در سال 2017 هم در ابوظبی موفق به کسب مدال شدیم.
همچنین دانشجویان مرکز با کمک اساتید و برنامهریزی دانشگاه در حال آماده شدن بهمنظور شرکت در جشنواره ملی حرکت هستند.