خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.63 (4 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

شاید شما هم مثل بسیاری از افراد بر این باورید که اصلا فرد خلاقی نیستید. اما درحقیقت خلاقیت مهارتی است که می‌تواند با تمرین و ممارست به‌دست آید. خلاقیت چیزی نیست جز توانایی حل مساله و نه گفتن به غیرممکن‌ها. اغلب افراد خلاقی که من می‌شناسم به نشانه حمایت از تفکر خلاقانه و خارج از چارچوب چیزهایی که عموما پذیرفته می‌شوند را نادیده می‌گیرند.


بیایید با ایده‌های خلاقانه از نزدیک آشنا بشویم:

تمرین خلاقیت نباید تبدیل به کاری سخت و طاقت‌فرسا شود. تنها نشستن در گوشه‌ای از اتاق و مجبور کردن خود برای رو‌به‌رویی با ایده‌های جدید، نمی‌تواند نتیجه‌بخش و موثر باشد. به خودتان اجازه دهید از جهان اطراف‌تان الهام و انگیزه بگیرید. در گام‌های ابتدایی خلق ایده اصلا به امکان‌پذیر بودن یا نبودن ایده فکر نکنید. حتی می‌توانم با صراحت بگویم؛ هر چه ایده‌ها مضحک‌تر، بهتر!

برای اینکه بتوانید خودتان را تشویق به تفکر خارج از چارچوب کنید و ایده‌های جدید خلق کنید، من پیشنهاد می‌کنم این تمرین‌‌ها را مثل بازی‌ انجام دهید:



1. بازی «ترکیب و تطابق»:
از خودتان بپرسید؛ دو محصولی که می‌توانند برای اولین بار کنار همدیگر قرار بگیرند و محصولی جدید را خلق کنند، کدامند؟

نترسید از اینکه کمی عجیب و غریب به نظر برسید. برای مثال تصمیم برای ترکیب چراغ قوه با پیچ گوشتی تصمیمی خلاقانه بود. حالا امکان کارکردن در جایی تاریک بدون نیاز به نگه داشتن چراغ قوه وجود دارد.

نگاهی به تلفن همراه‌تان بیاندازید. تلفن همراه در کنار دوربین خیلی خلاقانه‌‌تر و کاربردی‌تر به نظر می‌رسد.

 



2. بازی «یافتن راه‌حل»:
به جهان اطراف‌تان وصل شوید و درباره همه چیز سوال بپرسید.

- چگونه می‌توان همه چیز را بهتر کرد؟
- به شکایات دوستان و خانواده‌تان گوش بدهید. آنها در زندگی روزمره‌شان چه مشکلاتی دارند؟
- چه دغدغه‌هایی را در زندگی روزمره‌تان احساس می‌کنید؟

مسایل و مشکلات‌تان را شناسایی کنید و شروع کنید به یافتن راه‌حل برای آنها. بسیاری از کارآفرینان و مخترعان همین کار را انجام می‌دهند. یکی از نمونه‌های مورد علاقه من محصول ساده و خلاقانه‌ی یکی از دانشجویانم است که به افراد کمک می‌کند، بهتر اجناس و اشیای خودشان را سازمان‌دهی و مدیریت کنند.

او خیلی ساده متوجه شده بود که همسرش هنگام جستجوی اشیا داخل کیفش دچار مشکل می‌شود. مدام کیف دستیش را زیر و رو می‌کند تا بتواند چیزی را که قبلا داخل کیفش گذاشته پیدا کند. او برای حل این مساله با اضافه کردن نوارهایی با قابلیت ارتجاعی به کیف توانست اقلام را سرجایشان نگه دارد تا هنگام نیاز اشیا داخل کیف به راحتی در دسترس قرار بگیرند.


ایده‌های خلاقانه با وسایل دور ریختنی

 


«در گام‌های ابتدایی خلق ایده، به امکان پذیر بودن یا نبودن آن فکر نکنید. حتی می‌توانم با صراحت بگویم؛ هر چه ایده‌ها مضحک‌تر، بهتر!»     

 


3. بازی «چه می شود اگر...؟»
این سوال را زیاد از خودتان بپرسید. مثلا چه می‌شود اگر وقتی در حال شنا کردن هستید، موسیقی گوش بدهید؟ یا چه می‌شود اگر ...

نترسید از اینکه ذهن‌تان به سمت خارج از چارچوب ها و رویاپردازی برود. با خود فکر کنید، اگر غیر‌ممکنی وجود نداشت واقعا چه چیزهایی را آرزو می‌کردید؟ مثلا یکی از دانشجویان من در پاسخ گفت: «‌چه می شود اگر من بتوانم لحظه به لحظه فرایند و زمان دقیق رشد فرزندم را ببینم!»

هرچه بیشتر ماهیچه‌های خلاقیت‌تان را تمرین دهید، آسان‌تر محصولات و خدمات جدیدی که می‌تواند کیفیت زندگی انسان‌ها را بهبود بخشد، خلق می کنید

 


مترجم: نازنین توکلی (کارشناس ارشد مدیریت صنعتی)
منبع: مدیر اینفو برگرفته از entrepreneur

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید