خانه    نقشه سایت    تلفن 021-77597198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

هر چند که پشتکار و سخت‌کوشی همیشه جزء خصیصه‌های ارزشمند شناخته شده است، اما می‌توان به این موضوع از دریچه‌ای دیگر نگاه کرد. بعضی اوقات می‌توان با استفاده از یک دیدگاه هوشمندانه، از فشار کار کم کرد؛ ضمن این که به نتیجه‌ای مشابه و حتی بهتر رسید. قدیمی‌ترین توصیه در زمینه بهره‌وری این است که «هوشمندانه‌تر کار کنید، نه سخت‌تر» و این نکته را در نظر بگیرید که مهم نیست چند ساعت برای کارتان وقت می‌گذارید، مهم این است که چطور زمان خود را سپری می‌کنید. به‌عبارت دیگر، طوری عمل کنید که زمان زیادی در محل کار سپری نکنید و در عوض سریع‌تر نتیجه بگیرید؛ اما مفهوم هوشمندانه کار کردن چیست؟ می‌توان پاسخ داد هوشمندانه کار کردن یعنی روش‌های بهتر و سریع‌تر کار کردن را بیابید.

به همین منظور، روش‌هایی را که در ادامه پیشنهاد می‌شود، در نظر بگیرید:

غرق در کار نشوید
بیشتر ما در مورد اینکه چطور زمان خود را سپری کنیم، نظرات متفاوت و دور از ذهنی داریم. اگر برنامه‌ای ثبت‌شده جلوی چشم‌تان نداشته باشید، هیچ‌گاه متوجه نخواهید شد که زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنید یا همیشه افرادی فعالیت کاری‌تان را قطع می‌کنند و از شما سوالات یکسانی می‌پرسند. یک هفته برنامه زمانی خود را ثبت کنید. بنویسید که چه کاری انجام می‌دهید و چقدر زمان صرف انجام آن شد و چه کسانی کارتان را قطع می‌کنند و چه چیزی می‌خواستند. وقتی آن را تجزیه و تحلیل ‌کنید متوجه خواهید شد که چه اتفاقی می‌افتد و مجموعه داده‌های خوبی برای درک اینکه چطور می‌توانید زمان خود را تنظیم کنید به‌دست می‌آورید.

 برخی کارها را به دیگران بسپارید
برای تومر یوگِف، از موسسان شرکت مشاوره رهبری و عملکرد تاندم اسپرینگ (Tandem Spring)، هوشمندانه کار کردن یعنی تمرکز بر حوزه‌هایی که در آنها ماهرتر هستید و کنار گذاشتن کارهای متفرقه. برخی افراد که عملکرد خوبی دارند تصور می‌کنند اگر کاری را خود انجام دهند، آسان‌تر است. اما وقتی صحبت از هوشمندانه کار کردن می‌شود، این‌طور نیست که اغلب تلاش زیادی برای انجام کار و رفع مشکلات ‌کنیم. برای موثر بودن باید از دیگران استفاده کنید و افرادی را که در کارهای خاص متخصص هستند، منصوب کنید. این مستلزم این است که نگاهی به نیروهای خود بیندازید و تصدیق کنید که در بعضی از کارها ماهرتر از بقیه هستند. شما احتمالا وقت زیادی را صرف انجام کارهایی می‌کنید که مهارتشان را ندارید. وقتی برخی وظایف را واگذار کنید، زمان شما آزاد می‌شود و می‌توانید کاری را که در آن مهارت دارید، انجام دهید.

 زمانی که حس خوبی دارید کار کنید
گاهی مواقع ممکن است به‌نظر برسد که هوشمندانه کار کردن یعنی فشرده کار کردن تا کار شما زودتر به اتمام برسد؛ اما این به معنای نادیده گرفتن «ریتم آلترادیان» خودتان است (الگوی ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه‌ای که در ساعات کار و خواب شما نمایان می‌شود). با استراحت بیشتر و تقسیم روز به بخش‌های نود دقیقه‌ای، بر دوره‌های زمانی تمرکز خود سرمایه‌گذاری کنید. این کار می‌تواند به بهتر شدن فعالیت شما کمک کند. هیدی پوزو، مشاور عملکرد می‌گوید: توجه به چرخه‌های انرژی شما برای اینکه هوشمندانه‌تر کار کنید بسیار مهم است. هنگامی که تمرکز دارید و پرانرژی هستید، فعالیت بیشتری را در دوره زمانی کوتاه‌تر انجام می‌دهید. بسیاری از افراد صبح‌ها تمرکز بالایی دارند؛ بنابراین به نحوی روز خود را تقسیم کنید که اولین کار همان موثرترین کار باشد. اگر صبح‌ها تمرکز ندارید، در زمانی که حس بهتری دارید آن کار را انجام دهید.
 
برای زمان «تلف‌شده» آماده باشید
 روز شما با زمان‌های تلف شده بسیاری سپری می‌شود. مانند تاخیر در پرواز، آن ۱۵ دقیقه‌هایی که قبل از کنفرانس بعدی شما هستند، جلسات لغو شده و... . پگی دانکان، کارشناس بهره‌وری شخصی، توصیه می‌کند بیشترین بهره را از آن زمان‌ها ببرید. یک لیست از شماره تماس‌ها، پیام ایمیلی که باید ارسال کنید و ابزارهای این‌چنینی داشته باشید تا از این زمان‌های تلف‌شده بهتر استفاده کنید.

 دستورالعمل‌ها را بخوانید
چندبار دفترچه راهنمای گوشی همراه، تبلت یا دستگاه‌های دیگر را مطالعه کرده‌اید؟ چه مدت زمان صرف جست‌وجوی مشکلات یا اقدامات صرفه‌جویی در زمان برای پلت‌فرم‌های مورد استفاده‌تان می‌کنید؟ اگر مانند بیشتر افراد هستید، هیچ‌گاه قدرت واقعی تکنولوژی‌هایی را که از آن استفاده می‌کنید، نخواهید دانست. سپری کردن زمان برای خواندن راهنماها و کسب اطلاعات مناسب می‌تواند بازدهی زمانی خوبی داشته باشد.

 بوروکراتیک‌تر باشید
سازمان‌های بزرگ الگوی مناسبی برای صرفه‌جویی در زمان نیستند؛ اما فعالیت خوبی که دارند این است که اغلب پرسنل آنها به‌طور سیستماتیک فعالیت می‌کنند. برخی افراد در انجام وظایفی مهارت دارند که سبب می‌شود سازمان در زمان، انرژی و هزینه بازدهی داشته باشد. امروزه بهبود فرآیند به یک صنعت و تخصص تبدیل شده؛ زیرا بیشتر متخصصان تلاش می‌کنند وظایف خود را با زمان و انرژی کمتری انجام دهند و این در حالی است که کیفیت را حفظ کنند. به وظایف خود که به‌طور مرتب انجام می‌دهید دقت کنید و بررسی کنید چطور می‌توان راه بهتری برای انجام کارها ایجاد کرد. آیا وقت خود را برای زمانبندی بسیاری از قرارها تلف می‌کنید؟ یک اپلیکیشن زمانبندی داشته باشید. آیا یک پروژه را با تعداد زیادی مساله کنترل مدیریت می‌کنید؟ بررسی کنید چطور می‌توانید سیستم کسب بازخورد داشته باشید.

 غذاهای کم‌ارزش را کنار بگذارید
آنچه در خارج سازمان انجام می‌دهید، بر توانایی تمرکز کردن شما اثر می‌گذارد. اگر خسته‌اید یا احساس بدی دارید، به‌دلیل این است که خواب کافی یا تغذیه خوب ندارید یا ورزش نمی‌کنید که این موضوع در بهره‌وری شما بازتاب پیدا می‌کند. مراکز کنترل بیماری، خواب ناکافی را به‌عنوان یک مساله سلامت عمومی در نظر می‌گیرند که هزینه آن بیش از ۴۱۱ میلیارد دلار در سال است؛ زیرا باعث کاهش بهره‌وری می‌شود.

 به یک عکس نگاه کنید
فکر کنید به چه دلیل می‌خواهید هوشمندانه کار کنید. آیا برای انجام کارهایی که دوست دارید، زمان بیشتری می‌خواهید؟ یا احساس فرسودگی می‌کنید؟ آیا می‌خواهید زمان بیشتری با کسانی که دوست دارید سپری کنید؟ کارشناسان پیشنهاد می‌کنند یک عکس یا چند عکس در کنار خود قرار دهید و آنها را ببینید. این مورد به شما کمک می‌کند زمان خود را کمتر در رسانه‌های اجتماعی سپری ‌کنید و کارتان را در زمان کمتری انجام دهید.

مترجم: امیرعلی رمدانی
منبع: Fast Company

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




جدیدترین تصاویر

با ما در ارتباط باشید

نماد اعتماد