خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (2 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

در روزگاری که جوانان به‌دنبال یافتن شغل برای خود با حداقل درآمد هستند، برادران شاکری در سنین پایین موفق به توسعه شرکت و صادرات محصولات تولیدی خود به کشورهای اروپایی شده‌اند و اکنون نام آنها به‌عنوان کارآفرین سال ۹۶ ثبت شده است.


این روزها که گلایه بسیاری از جوانان جویای کار نبود فرصت شغلی است، برخی از جوانان مانند قاسم و یاسر شاکری بدون این‌که آنها معطل ایجاد شغل و تحقق شعار و وعده‌های مسئولان باشند به‌سراغ کارآفرینی رفته و تا جایی با کسب دانش و تکنولوژی روز پیش رفته‌اند که امروز می‌توان اسامی آنها را میان صادرکنندگان کشور در محصولات تولیدی مشاهده کرد.

قاسم شاکری در سال 1364 در شهرستان کاشمر در استان خراسان رضوی متولد شده است. وی درباره زندگی خود می‌گوید: تقدیر چنان رقم خورد که در پنج‌سالگی از نعمت داشتن پدر محروم شدم لیکن مادرم علی‌رغم داشتن چند فرزند کوچک همت خود را بر تربیت و مراقبت از ما قرار داده و هم جایگاه پدر و هم نقش مادر را برای خانواده ایفا کردند. پس از اتمام دوره دبیرستان در سال 1382 در رشته مهندسی برق در دانشگاه حکیم سبزواری مشهد پذیرفته شدم و پس از اخذ مدرک کارشناسی در سال 1388 در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) دانشگاه آزاد اسلامی تهران ادامه تحصیل دادم. تمایل و علاقه‌مندی من به دنیای تجارت و کسب و کار از دوره نوجوانی آغاز شد و فعالیت جدی خود را در حوزه کسب‌وکار در سن 20سالگی پس از ورود به دانشگاه شروع کردم و این موضوع به‌همراه علاقه و اعتماد به نفس من سکوی پرشی برای ورود به بازار کار برایم مهیا ساخت. با عملیاتی نمودن ایده نو و جدید از سوی برادرم در صنعت تجارت صادرات گیاهان دارویی و معطر به اروپا فصل جدیدی از زندگی من رقم خورد.

در آن زمان برادر بزرگترم به‌نام یاسر تحصیلات عالیه خود را در کشور آلمان می گذراند و با توجه به این موضوع که عمده مواد اولیه در صنایع غذایی، آرایشی بهداشتی و دارویی اروپا به‌ویژه آلمان مبنای گیاهی دارد ایده فروش گیاهان دارویی و معطر در بازار اروپا در ذهن ما شکل گرفت که به‌پشتوانه اقلیم چهارفصل آب‌وهوای ایران و پیشینه چندهزار ساله ایران در تولید و استفاده از گیاهان دارویی چشم‌انداز خوبی را در آینده این صنعت فراروی ما قرار می‌داد.

بر همین مبنا در سال 1383 با پشتوانه مالی خانواده، شرکت گیاهان معطر پرند را ثبت نموده و اولین محموله فروش این شرکت در سال 1384 به‌مقصد آلمان صادر گردید. از آنجا که بیانیه و مأموریت سازمانی شرکت پرند، نگرشی نو در راستای ارتقاء کیفیت کالاهای صادراتی خود بود چندی نگذشت که کالاهای این شرکت نزد مشتریان اروپایی با اقبال و استقبال گسترده روبه‌رو گردید.

 



جهت دستیابی به محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی، کنار تأمین محصولات مورد نیاز خود جهت صادرات، اقدام به ترویج و آموزش کشاورزان در زمینه کاشت گیاهان دارویی و معطر در شهرستان‌های استان خراسان رضوی نمودیم و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای کشاورزان در روستاها و عقد قرارداد خرید تضمینی محصولات، فرآیند کاشت محصولات جدید کشاورزی با نیاز آبی کم را در منطقه آغاز کردیم که می توانست حرکتی در راستای سیاست گذاری‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی در توسعه مشارکت بخش خصوصی و از راهکارهای حفظ منابع آب استان به‌شمار آید.

این اقدام این دو کارآفرین روشی نوعی در ایجاد اشتغال نیز می‌باشد. طرح «کشت مبتنی بر قرارداد» در راستای اشتغال روستایی نیز نوعی از اجرای این قرارداد است. از محورهای اصلی مداخله در ایجاد اشتغال پایدار روستایی اتصال کسب‌وکارها به بازار است. ساختار عمده کشورهای در حال توسعه در بخش کشاورزی، ساختاری مملو از «بنگاههای کوچک بدون اتصال پایدار به زنجیره‌های ارزش و تولید» است که این موضوع سبب آسیب‌پذیری بالای بنگاه‌های خرد کشاورزی در کشورهای مختلف شده است. وجود واسطه‌های چندسطحی، سودآوری و بهره‌وری را در بخش کشاورزی با چالش مواجه کرده است و اطمینانی به تولید بهینه و با استاندارد کمی و کیفی برای محصولات کشاورزی و دامی به‌وجود نیامده است.

همچنین شرکت‌های بزرگ به‌دلیل نبود رویه‌های مطمئن در بازارهای داخلی و خارجی از ثبات قیمت و حجم تولید برای عقد قرارداد برخوردار نیستند. عدم اتصال مناسب یا تولید تحت سفارش و قرارداد به زنجیره‌های تولید از یک طرف، درآمد مناسب مالی را برای کشاورز به‌وجود نمی‌آورد و از طرف دیگر، اطمینان و تداوم سفارش از سوی خریداران و کاهش کمیت و کیفیت را در بنگاههای بزرگ به‌وجود آورده است. عدم اطمینان به خرید و تأمین مناسب و به‌موقع و با کیفیت مطلوب همواره یکی از مشکلات اصلی بنگاه‌های بزرگ و صادراتی بوده است. این عدم اطمینان فشارهای مختلفی را از سوی خریداران محصولات این شرکتها، از نظر قیمت، زمان دسترسی، میزان سفارش و تثبیت قیمت ایجاد می‌کند که در نهایت باعث کاهش سطح سودآوری، کاهش توان رقابت‌پذیری و عدم توسعه مطلوب این بنگاه‌ها می‌شود.

این دو کارآفرین با بهره‌گیری از روش‌های مختلف و به‌روز در جهت کاهش آسیب‌پذیری بنگاه خود پیش رفته‌اند.

وی بیان می‌کند: با راه‌اندازی مزارع نمونه و کاشت مواد اولیه مورد نیاز و دستیابی به بازارهای بیشتر وجود یک حلقه گمشده در چرخه تولید نمایان شد و آن بهره‌مندی از یک واحد مکانیزه تولید، فرآوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی و معطر بود که مدیران شرکت را بر آن داشت تا با استفاده از تسهیلات بانکی و اندوخته سالهای پیشین تجارت خود، نسبت به احداث یک کارخانه مدرن و مجهز با استانداردهای روز دنیا اقدام نمایند.


ایجاد اشتغال 80نفری در بازه زمانی کوتاه
در این میان با ورود برادرم محمد شاکری به چرخه کار سرعت حرکت برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت شرکت پرند با افزایش چشمگیری روبه‌رو گردید. وی متولد سال 1369 در شهرستان کاشمر و فارغ ­التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی مشهد می‌باشد و همزمان با تحصیل در دانشگاه به کسب‌وکار خانوادگی ما وارد شد و هم‌اکنون به‌عنوان رئیس هیأت مدیره شرکت فعالیت می­‌نماید. در سال 1388 پس از خرید و آماده‌سازی زمینی به‌مقیاس 5000 مترمربع در شهرک صنعتی شهرستان کاشمر و احداث ساختمان اداری و تولیدی شرکت با خرید و نصب ماشین‌آلات ساخت کشور آلمان، کارخانه تولید گیاهان معطر پرند در سال 1390 افتتاح و تولید آزمایشی آن با به‌کارگیری 20 نفر نیروی کار آغاز گردید و دیری نپایید که تعداد 80 نفر پرسنل در این شرکت مشغول به کار شدند.

پس از تولید آزمایشی موفقیت‌آمیز در سال 1391، میزان فروش شرکت پرند به‌شدت افزایش پیدا کرد تا جایی که در سال 1392 به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی از طرف سازمان صنعت و معدن و تجارت استان خراسان رضوی انتخاب شد و مورد تقدیر قرار گرفت همچنین در سال 1394 به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی از سوی وزارت صنایع و معادن انتخاب گردید.

شرکت گیاهان معطر پرند علی‌رغم مشکلات و سختی‌های فراوان با اتکال به پروردگار و داشتن برنامه‌های مدون از جمله ارتقاء سطح کیفیت و استاندارد کالاهای صادراتی خود سالانه نزدیک به 10 میلیون دلار محصولات فرآوری‌شده در صنعت کشاورزی کشور را به بازارهای اتحادیه اروپا و شرق آسیا عرضه می­‌کند.


پیام کارآفرینی به جوانان
رسیدن و دستیابی به موفقیت همواره جزئی از دغدغه‌های انسان به‌خصوص در آغاز دوره جوانی است که انسان با رسیدن به موفقیت، به اهداف، آرزوها و تمایلات خود پاسخ می‌دهد.

زندگی کاری بخش بزرگی از دنیای مدرن و پیشرفته انسان امروز شده که می‌تواند تعیین‌کننده کیفیت زندگی آینده هر انسان باشد و اولین شرط رسیدن به آن، کار توأم با تلاش، پشتکار و امید به آینده است اما بدون آمیختن کیمیایی به‌نام صبر در جوهره کار و تلاش چنین امری را ناممکن می‌سازد، به‌زبانی دیگر کارآفرینی برای جوانان خلق ایده‌های نو در دایره صبر، تلاش و ایستادگی در راستای برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

 


افتخارات شرکت گیاهان معطر پرند و سوابق کاری قاسم شاکری

سال 1383: ثبت شرکت
سال 1384: بسته‌بندی اولین محموله فروش و صادرات آن به آلمان
سال 1385: انتخاب و معرفی به‌عنوان تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی شهرستان کاشمر
سال 1386: راه‌اندازی مزارع الگویی و ترویج و آموزش کاشت گیاهان دارویی به کشاورزان خراسان رضوی و انتخاب به‌عنوان تولیدکننده نمونه گیاهان دارویی خراسان رضوی
سال 1388: راه‌اندازی واحد اسانس‌گیری
سال 1388: خرید زمین و احداث واحد تولیدی جدید
سال 1390: انتخاب و معرفی به‌عنوان جهادگر نمونه دهه 90
سال 1391: آغاز تولید آزمایشی در واحد تولیدی جدید
سال 1392: انتخاب و معرفی به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی در زمینه صادرات گیاهان دارویی و صنعتی
سال 1393: انتخاب و معرفی به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی در زمینه صادرات گیاهان دارویی و صنعتی
سال 1394: انتخاب و معرفی به‌عنوان صادرکننده نمونه ملی و استانی در زمینه صادرات گیاهان دارویی و صنعتی
سال 1395: انتخاب و معرفی به‌عنوان کارآفرین نمونه شهرستان کاشمر و استان خراسان رضوی
سال 1395: انتخاب و معرفی به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی در زمینه صادرات گیاهان دارویی و صنعتی
سال 1396: راه‌اندازی و بهره‌برداری از طرح توسعه عصاره شیرین‌بیان به‌مساحت 3000 مترمربع
سال 1396: انتخاب و معرفی به‌عنوان صادرکننده نمونه استانی در زمینه صادرات گیاهان دارویی و صنعتی
سال 1396: انتخاب آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت پرند به‌عنوان آزمایشگاه همکار سازمان استاندارد و غذا و داروی خراسان رضوی در زمینه آزمایشگاه تشخیص باقیمانده سموم و آفت‌کش‌های گیاهی در مواد غذایی


منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید