خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

انرژی های تجدید پذیر با وجود خشسکسالی های چند سال اخیر خوزستان و کاهش تولید برق در حال تبدیل شدن به فرصتی بی نظیر برای کارآفرینان این استان است.


امیر رستمی متولد نهم اردیبهشت سال ۱۳۶۶ است. کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی برق قدرت دانشگاه شهید چمران اهواز گذرانده و در حال حاضر دانشجوی دکتری برق قدرت دانشگاه شیراز است. وی هم اکنون به عنوان یکی از کارآفرینان حوزه انرژی های نو در استان خوزستان فعالیت های مناسبی دارد.

تابستان جاری اتفاقا شرایطی را برای اغلب مردم و سازمان ها و شرکت های خصوصی ایجاد کرد که به شدت آنها را به سمت استفاده از انرژی های نو متمایل کرد. به علت خشکسالی و کاهش تولید برق، شرکت توزیع نیروی برق شرایط سختی را پشت سر گذاشت. برای نمونه برق اغلب سازمان ها و بانک ها برای ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه در طول تابستان باید قطع می شد و آنها مجبور بودند به رغم داشتن مشغله کاری، اقدام به تعطیل محل کار خود می کردند. همین شرایط باعث شده است که برخی سازمان ها تمایل فراوانی به استفاده از انرژی های تجدیدپذیر داشته باشند.

اتفاقا استان خوزستان شرایط بسیاری مناسبی برای استفاده از انرژی ها نو به خصوص انرژی خورشیدی دارد. به دلیل تابش نور خورشید در طول روز، منابع خوبی برای تولید انرژی خورشیدی در استان وجود دارد که می‌توان از این منابع برای کاهش بار شبکه برق الکتریکی استفاده کرد. تولید انرژی خورشیدی در خوزستان به‌طور جدی دنبال می‌شود؛ به‌گونه‌ای که از سال‌های گذشته در برخی از روستاها و مناطق صعب‌العبور که امکان احداث شبکه برق الکتریکی وجود ندارد از پانل‌های خورشیدی برای تامین روشنایی و سایر مصارف استفاده می‌شود.

در سال‌های ۸۸ تا ۹۰ استفاده از انرژی‌های خورشیدی ابتدا در روستاهای صعب‌العبور ایذه، لالی، دزفول، مسجدسلیمان و تالاب شادگان انجام شد. تاکنون ۱۸۰ خانوار روستایی با هزینه چهار میلیارد تومان برای تامین برق خود از انرژی خورشیدی بهره‌مند شده‌اند. نصب پانل بر هر پشت‌بام خانه روستایی به ازای هر کیلو وات ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان هزینه دارد. در بحث تولید انرژی برق از انرژی بادی نیز هم‌اکنون در ماهشهر این انرژی تولید و مصرف می‌شود.

با توجه به اعتبار اختصاص‌یافته برای گسترش استفاده از انرژی تجدیدپذیر برای نصب پانل‌های خورشیدی می‌توان تا پایان امسال از ۴۵۰ مشترک خانگی برای نصب پانل خورشیدی ثبت‌نام کرد که ۵۰ درصد هزینه آن بر عهده وزارت نیرو است که در این‌صورت هزینه نصب پانل خورشیدی برای هر مشترک بین چهار تا پنج میلیون تومان خواهد بود.

همین تمایل به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر باعث می شود، توجه به این بخش از سوی کارآفرینان با بهره مناسبی همراه باشد و به عبارتی از هم اکنون شرکت های خصوصی باید برنامه ریزی برای ورود به این صعت را داشته باشند تا بازار این رشته رو به گسترش در دست شرکت های غیر استانی نباشد.

امیر رستمی یکی از افرادی است که در عین جوانی یکی از کارآفرینان بخش انرژی نو به شمار می رود که توانسته است فعالیت های خوبی در این بخش داشته باشد. وی در خصوص آغاز فعالیت هایش می گوید: در سال ۱۳۸۹ و زمانی که دوره کارشناسی ارشد را شروع کردم، همزمان یک نیروگاه ۲۰ کیلووات خورشیدی در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال ساخت بود. دکتر جورابیان رئیس وقت دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز از من خواست که گروهی تشکیل بدهم از دانشجویان دانشکده مهندسی با عنوان (گروه انرژی خورشیدی) که در آن دانشجوهای علاقه مند از گروههای مختلف آموزشی دانشکده مهندسی به تحقیق و پژوهش در بخش های مختلف نیروگاه خورشیدی بپردازند. تشکیل این گروه شروعی بود به فعالیت من در زمینه انرژی های تجدید پذیر که تاکنون نیز ادامه داشته است.

وی می افزاید: در سال ۱۳۹۰ با ارائه یک ایده در زمینه انرژی های تجدید پذیر وارد مرکز رشد دانشگاه شهید چمران شدم. با تاسیس شرکتی، و استقرار آن در پارک علم و فناوری خوزستان به عنوان مدیرعامل شرکت به صورت جدی فعالیت خودم را ادامه دادم و در سال ۱۳۹۳ از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت دانش بنیان تائید صلاحیت شدیم. در سال ۱۳۹۴ گواهی تائید صلاحیت آزمایشگاه فتوولتائیک را از اداره استاندارد به عنوان اولین آزمایشگاهی در کشور که در این زمینه فعالیت میکند دریافت کردیم. در همان سال از سوی شورای پژوهش استان خوزستان به عنوان شرکت دانش بنیان برتر استان خوزستان انتخاب شدیم.

این کارآفرین برتر خوزستانی در خصوص فعالیت هایش نیز می گوید: فعالیت هایی که در شرکت انجام می دهیم را می توان به دو بخش کلی فعالیت های پژوهشی و کارهای اجرایی تقسیم بندی کرد و آنها را به کمک همکاران خود که عمدتا از فارغ التحصیلان دانشگاه شهید چمران اهواز هستند، انجام می دهم. در بخش پژوهش با انجام اولویت های پژوهشی ارگان های مختلف که به نوعی به انرژی تجدید پذیر ارتباط دارند علاوه بر رفع نیاز پژوهشی آن ارگان، سئوالها و چالش های خود را در آن زمینه رفع می کنیم؛ همچنین انجام اینگونه کارهای پژوهشی باعث بهبود فعالیت های شرکت در بخش اجرا می شود. در بخش اجرا نیز می توان به انجام فعالیت هایی از جمله تهیه طرح اتصال به شبکه بیش از ۵۰ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در استان خوزستان، ممیزی انرژی ادارات دولتی شهر اهواز و همچنین احداث نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلووات استانداری خوزستان که بزرگترین نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه در شهر اهواز است، اشاره کرد.

رستمی ادامه می دهد: با توجه به اهمیت مباحث مربوط به انرژی در کشور به ویژه استان خوزستان امیدوارم در آینده با ارائه طرح های مختلف در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین ترویج استفاده از انرژی های تجدید پذیر گامی موثر در افزایش استفاده منابع تجدید پذیر انرژی در سطح استان خوزستان برداریم.

وی تصریح می کند: در طول هشت سالی که به عنوان  مدیر عامل یکی از شرکت های عضو پارک علم و فناوری با این مجموعه و پیش از آن با مرکز رشد دانشگاه شهید چمران در ارتباط بوده ام شاهد تلاش های شبانه کارکنان زحمت کش این مجموعه بوده ام که تمام تلاش خود را به منظور بهبود شرایط کسب و کار دانش بنیان در استان خوزستان به کار بسته اند و نقش بسزایی را در بهبود نسبی شرایط ایفا کرده اند؛ البته به رغم تمام تلاش هایی که صورت گرفته، هنوز راه زیادی تا رسیدن به شرایط مطلوب وجود دارد.

رستمی تصریح می کند: یکی از مهمترین دغدغه های بخش خصوصی در شرایط حاضر وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور است که امیدواریم هر چه زودتر این وضعیت بهبود پیدا کند. بحث فساد در ادارات دولتی، در بخش واگذاری پروژه ها نیز موضوع دیگری است که نیازمند برخورد جدی مسئولان با این موضوع است. در مباحث مربوط به بیمه و مالیات نیز به رغم مشوق هایی که دولت برای شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته است اداراتی مانند سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی در بیشتر مواقع از اجرای این معافیت ها اجتناب کرده  با ارائه بند و تبصره های مختلف و ترسیم شرایط خاص اجرای، سعی در لغو این دستورالعمل ها دارند.


منبع: خبرگزاری مهر
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید