خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عوامل برنامه «راهش اینه» از ویژگی های متفاوت این برنامه که به کسب و کار می پردازد سخن گفتند.


به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری مهر، نشست برنامه تلویزیونی «راهش اینه» با محوریت کارآفرینی و با حضور رضا یوسفی مدیر گروه آموزش های عمومی شبکه آموزش و عوامل این برنامه تلویزیونی همچون محمدمهدی کتیراچی کارگردان، پرتو رضایان نویسنده و مجری طرح، امیر فکری تهیه کننده و مرتضی خالقی مجری برگزار شد.

حدود سه هفته است که از پخش برنامه تلویزیونی «راهش اینه» می گذرد و این برنامه روزهای فرد ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه آموزش می رود. تاکید این برنامه روی کارآفرینی و اقتصاد باعث شد تا خبرگزاری مهر طی نشستی با عوامل این برنامه به بررسی ویژگی های آن بپردازد.

یوسفی در ابتدای این نشست به توضیحی درباره گروه آموزش های عمومی پرداخت و بیان کرد: این گروه بیشتر به تبیین آموزش های مهارتی می‌پردازد که به صورت نظری است که اکنون هم چند برنامه شاخص در این گروه داریم. برنامه «دکتر سلام» که حدود ۶ سال است روی آنتن می‌رود و درباره پیشگیری از درمان و مسایل حوزه بهداشت است از جمله این برنامه ها است. همچنین پیش از این برنامه «همیشه خونه» که شب ها پخش می‌شد را داشتیم که درباره سبک زندگی اسلامی ایرانی بود و چندی پیش پخش آن به پایان رسید.

وی ادامه داد: همچنین ما برنامه «مشاور» را داریم که اگرچه در ساعت پربیننده ای پخش نمی‌شود اما مخاطبان خاص خود را دارد و با محوریت مسایل تربیتی، اخلاق و ازدواج روی آنتن می‌رود. این برنامه کارشناسان ثابتی هم دارد که سیما فردوسی پور و غلامعلی افروز از جمله آنها هستند.

مدیر گروه آموزش های عمومی شبکه آموزش عنوان کرد: باید مردم را به سمت آموزش و مهارت جذب کرد و هدف این است که برنامه های آموزشی ما به گونه ای باشد که مخاطب هم در آنها مشارکت داشته باشد. از دیگر برنامه های جدید نیز که به تازگی پخش آن آغاز شده «راهش اینه» است که با هدف اشتغال، کسب و کار و کارآفرینی روی آنتن می‌رود.

سپس رضایان درباره این برنامه توضیح داد: برنامه «راهش اینه» با رویکرد جدید شبکه تولید می‌شود، این برنامه دکور خاصی دارد و با محوریت کسب و کار، اشتغال و کارآفرینی طراحی شده است. حدود ۳ ماه، پیش تولید این برنامه طول کشید و قرار است که اصلاح نگرش به اشتغالزایی جوانان را بهبود بخشد.

یوسفی نیز گفت: رضایان طراح و مجری برنامه است؛ او طرح این برنامه را ارایه داد و حدود ۲ ماه پیش تولید طول کشید. فکر می کنم این برنامه می‌تواند به اصلاح نگرش قشر نوجوان و جوان کمک کند.

رضایان در توضیح بیشتر از این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «راهش اینه» درباره کسب و کار و کارآفرینی است. این برنامه آموزش محور است و آموزش های آن کاربردی است در واقع تلاش ما این بود که از توضیحات تئوریک فاصله بگیریم و آموزش ها جنبه کاربردی و عملی داشته تا برای همه قابل فهم و قابل اجرا باشد. ما از ساخت این برنامه ۲ هدف کلی داریم اول اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین تحریم ها که کشور را در یک دوره گذار قرار داده است امید و انگیزه را در جوانان ایجاد کنیم؛ بالاخره تا زندگی در جریان است انواع بازارهای اقتصادی و فرصت های جدید نیز در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: هدف دوم نیز همانطور که گفته شد، این است که برنامه در راستای آگاهی رسانی و آموزش های کاربردی برای کسب و کار باشد. در هر برنامه یک مستند گزارشی در حوزه کسب و کار پخش می‌شود و افراد در این مستندها داستان شغلی خود را می گویند؛ اینکه با چه مشکلاتی در آن مواجه شده اند، چه فراز و فرودهایی داشته اند، دلایل شکست و موفقیت آنها چه بوده است و حتی چه توصیه هایی برای دیگران دارند که می خواهند وارد حرفه و کسب و کار مشابه آنها شوند.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما این است که تکرار برنامه های گذشته نباشیم بنابراین سراغ افراد بسیار موفق و بزرگ نمی‌رویم تا مخاطب فاصله ای بین خودش و فرد شاغل نبیند و با شنیدن توصیه ها و سخنان افراد عادی به راحتی به این تصمیم گیری برسد که او هم می‌تواند با کمی تلاش و کسب تجربه و مهارت دست به کارآفرینی بزند. من معتقد هستم که بخشی از کسب و کار به دانش و بخشی به مهارت نیاز دارد و صرفا با  مهارت نمی‌توان افراد را وارد بازار اقتصادی کرد؛ به طور مثال اگر به زنی مهارت بافتن لباس آموزش داده شود، با همین مهارت صرف نمی‌تواند موفق شود بلکه او باید بداند چطور بفروشد، به چه کسانی بفروشد و یا بازار خود را در کجا جستجو کند و اینها مسایلی است که در حوزه دانش کسب و کار ورود می‌کند. این برنامه ۵۰ قسمت است و ما برای آن به ۵۰ مستند نیازمندیم. این داستان ها متنوع هستند و از یک کارخانه دار تا یک تیم جوان دانشجویی را که وارد یک حوزه اقتصادی شده اند، در برمی گیرد.

کتیراچی نیز در ادامه این نشست درباره انتخاب مهمان و سوژه ها توضیح داد: ما اکنون وظیفه ای داریم که محتوا و سرگرمی را با هم جلو ببریم برنامه قرار نیست یک کلاس درس خشک و خالی باشد بلکه باید جذاب هم باشد. این برنامه از کمترین سنین کار یعنی ۱۶ سال تا سنین بالا را مخاطب خود قرار می‌دهد و برای آنها آموزش هایی دارد. همچنین ما در برخی قسمت ها سراغ افراد شکست خورده می رویم و قرار است کارشناس برنامه این افراد موفق یا شکست خورده را آنالیز کند و به این تحلیل برسد که فرد چگونه به موفقیت یا شکست دست پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: موضوعات برنامه در هر هفته تغییر می‌کند که البته محور اصلی همه برنامه ها تولید و کارآفرینی است. ما در هفته های اول به این پرداختیم که چگونه از این بحران اقتصادی که در کشور با آن مواجه شده ایم، خارج شویم و با تحریم ها مقابله کنیم. به طور مثال از همان ابتدا سراغ کارخانه دار و صاحبان کسب و کارهای میلیاردی نرفتیم بلکه سراغ یک خانم خانه داری رفتیم که سعی کرده است با ترکیب و فروش ادویه ها شغل جدیدی ایجاد کند. هدف ما این است که بگوییم چگونه با نقدینگی و امکانات موجودی که داریم کسب و کار جدیدی راه بیندازیم. بنابراین سراغ افراد متوسط جامعه می‌رویم امروز این افراد که دستشان در جیب خودشان است قهرمان های زندگی هستند.

خالقی نیز درباره اجرای خود در این برنامه توضیح داد: من فکر می کنم برنامه بسیار خوبی داریم و خدا را شکر از زمان تولید برنامه کمک های بسیاری هم به ما شد. من خودم یک جوان هستم، درست مثل تمام جوانانی که از نظر مالی شرایط مساعدی ندارند و در تحریم های اقتصادی هم گیر کرده اند اما ما قرار است در این برنامه با همراهی همین جوانان فرصت های اقتصادی را پیدا و حتی خلق کنیم.

فکری هم در ادامه گفت: هدف ما در این برنامه این است که قشر کارآفرین از طبقه متوسط به پایین جامعه را پشتیبانی کند و به همین دلیل هم سعی کردیم «راهش اینه» را جوان پسند کنیم تا آنها بتوانند مخاطب ما باشند.

رضایان در ادامه این نشست درباره مخاطبین این برنامه گفت: درست است که برنامه ما درباره جوانان است زیرا آن ها باید یک زندگی را پایه ریزی کنند اما از قشرهای دیگر نیز غافل نشده‌ایم. به طور مثال بخشی از برنامه به فرصت های کارآفرینی برای بازنشسته ها اختصاص دارد. بسیاری از بازنشستگان وقتی خانه نشین می‌شوند به افسردگی می‌رسند چون فکر می‌کنند دیگر کارآیی لازم را ندارند و ممکن است در شرایط اقتصادی و استانداردهای زندگی با مشکل مواجه شوند البته ما برای این افراد هم ایده هایی را مطرح می کنیم. علاوه بر این ها برای دانشجویان، زنان خانه دار و حتی برای معلولان جسمی نیز آموزش هایی را ارایه می دهیم.


ما معمولا سراغ سوژه های مختلف می‌رویم؛ ممکن است سراغ یک معلم موفق و یا کتابفروشی که در این بحران اقتصادی هم توانسته فروش خوب داشته باشد برویم. همچنین ما سوژه های مختلفی را هم در نظر می‌گیریم که انتخاب این افراد به موضوعات و محورهای ما بستگی دارد


نویسنده این برنامه درباره یافتن سوژه های کاری گفت: ما معمولا سراغ سوژه های مختلف می‌رویم؛ ممکن است سراغ یک معلم موفق و یا کتابفروشی که در این بحران اقتصادی هم توانسته فروش خوب داشته باشد برویم. همچنین ما سوژه های مختلفی را هم در نظر می‌گیریم که انتخاب این افراد به موضوعات و محورهای ما بستگی دارد؛ مثلا اگر موضوع کسب و کار الکترونیک باشد سراغ کسب و کارهای نزدیک با همین عنوان می‌رویم. البته ما فراخوانی در برنامه داریم که از این طریق هم مخاطبان می‌توانند شرکت کنند و درباره کسب و کارهای خود توضیحاتی را ارایه دهند.

مجری طرح برنامه «راهش اینه» درباره ویژگی اصلی این برنامه تاکید کرد: کاربردی بودن و واقعی بودن این آموزش ها مهمترین ویژگی برنامه ماست. حوزه کسب و کار مثل اقیانوس عمیقی است که جای کار بسیار دارد اما گاهی برنامه سازان از کسب و کاری مثل پرورش شترمرغ می‌گویند که نیاز به سرمایه یا امکانات فراوان دارد. ما از فرصت های شغلی کوچک تا بزرگ را معرفی می‌کنیم که از جمله این کوچکترین فرصت ها مثال خانم ادویه فروشی است که درباره بازاریابی در کارش توضیحاتی را به مخاطبان ارایه کرد.

رضایان با اشاره به کارشناسانی که در این برنامه حضور می‌یابند، تصریح کرد: استادان دانشگاه و متخصصان در این برنامه حاضر می‌شوند؛ کسانی که خودشان هم در حوزه های اقتصاد کاربردی تجربه دارند و یا کارآفرین هستند و بارها به کسب و کارهای مختلف وارد شده اند.

کتیراچی در ادامه درباره بخش های مختلف برنامه توضیح داد: «راهش اینه» بخش های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به آیتم گزارش مردمی اشاره کرد که گاهی به صورت دوربین مخفی به تولید می رسد؛ در قالب یک آیتم که نام آن پرسه است یک فرد بیکار به میان مردم می‌رود و نظرات مختلف را درباره ورود خود به مشاغل مختلف می‌پرسد.

وی درباره ویژگی این برنامه توضیح داد: بزرگترین تفاوت «راهش اینه» این است که ما طرفدار قشر بیکار جامعه هستیم. کلمه کارآفرینی به بحثی کلیشه ای تبدیل شده است و همه فکر می‌کنند قرار است فردی بیاید و از مشکلات خود سخن بگوید و شرح دهد که چطور موفق شده است، اما برنامه ما اینطور نیست و سعی می‌کنیم این نگاه را هم به کارآفرینی عوض کنیم.

رضایان نیز با بیان اینکه در قسمت های اولیه بیشتر به بحث های کلی و عمومی پرداخته شد، گفت: مباحث کارآفرینی و اینکه افراد منتظر فرصت ها نباشند و بیکار نمانند و حتی به کاراموزی هم بروند از جمله مسائلی بود که در قسمت اول برنامه روی آن ها به بحث و گفتگو پرداختیم. همچنین درباره اینکه علاقه چه اهمیتی در راه اندازی کسب و کار دارد و آیا کسب و کارهای اینترنتی تهدیدی برای مشاغل هستند هم در قسمت های اولیه به گفتگو پرداختیم.

وی درباره بازخورد ها نسبت به این برنامه، توصیح داد: پیامک ها و نظرات مثبت زیادی داشتیم. البته چون پخش برنامه ساعت ۱۶ است و بیننده های ما هم بیشتر افرادی هستند که در فروشگاه هایشان برنامه را تماشا می کنند درخواست کردیم بازپخش برنامه شب بعد باشد. به ه حال طبیعی است هر برنامه ای که آغاز می شود کاستی هایی هم دارد اما هر چه جلوتر می رویم این برنامه بهتر می شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید