خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 عضو کمیسیون انرژی مجلس:

مدیریت مصرف انرژی اصلی‌ترین مؤلفه اقتصاد مقاومتی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه صرفه جویی در مصرف انرژی یکی از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی است گفت: مدیریت مصرف انرژی اصلی ترین مؤلفه در اقتصاد مقاومتی است که مغفول مانده است.به گزارش تسنیم، ابراهیم کارخانه ای گفت :چرخ دنده اقتصاد در جهان بر پایه انرژی است. هر کشوری که از نظر انرژی قدرتمند باشد و بتواند انرژی را در چرخه تولید وارد کند می‌تواند از جایگاه برجسته ای برخوردار باشد.وی با بیان اینکه ایران از منابع انرژی نفت، گاز در سطح مطلوبی برخوردار است اظهار کرد: از نظر ذخایر نفت و گاز در کشور در سطح جهان رتبه برجسته­ای را داریم. هر چه قدر پایه های اقتصاد مقاومتی براساس مزیت‌ها و توانمندی داخل کشور باشد، آن اقتصاد می‌تواند از جایگاه قدرتمند‌تری برخوردار باشد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه از نظر ذخایر انرژی قدرت اول جهان هستیم بیان کرد:

اگر در این مورد سرمایه گذاری شود، صنایع پایین دستی و بالا دستی مربوط به نفت و گاز و هم صنایعی که چرخ دنده حرکت آنها با انرژی به حرکت در می آید، موفق خواهند بود. پایه های اقتصاد مقاومتی زمانی مستحکم می‌شود که ریشه در مزیت های درونی کشور داشته باشد. وی ادامه داد: کشورهایی که فاقد منابع انرژی هستند، اقتصاد آنها ریشه در منابع درونی آن کشور ندارد، به این ترتیب بحران های انرژی می تواند پایه های اقتصادی آنها را سست کند.

کارخانه ای با اشاره به اینکه سال‌هاست بودجه کشور از طریق منابع نفتی تأمین می‌شود، گفت: در سال گذشته این وابستگی حدود 40 درصد و امسال به 31درصد تقلیل یافته است. براساس برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود تا پایان برنامه (پایان 94) وابستگی بودجه دولت به درآمدهای حاصل از صادرات نفت به صفر برسد. ولی متأسفانه با وجود اینکه نیازمند این هستیم که درآمد حاصل از صادرات نفت را قطع کنیم، هنوز این وابستگی وجود دارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصرف انرژی در ایران بسیار بالا است، افزود: اگر مصرف انرژی را با هر شاخصی محاسبه کنیم، مشاهده می‌شود مصرف انرژی در ایران از سطح مصرف جهانی و حتی کشورهایی که مصرف بالایی در انرژی دارند، بیشتر است. کاهش شدت مصرف انرژی با سیاست‌های قیمتی در قالب اجرای طرح هدفمندی و همچنین سیاست‌های غیرقیمتی از طریق آموزش و ترویج استفاده بهینه از انرژی از سوی رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مطرح شده است که مسئولان کشور باید آن را دنبال کنند. کارخانه ای با اشاره به مدیریت مصرف انرژی از سوی مقام معظم رهبری در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، تأکید کرد: در شرایط تحریم و همچنین در شرایطی که مشکلاتی برای بخش انرژی در نحوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها به وجود آمده است به دلیل عدم میل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و همچنین مصرف بالا باید مدیریت شود.

 کارخانه ای افزود: در دو سال گذشته سرمایه‌گذاری در تولید انرژی کاهش و از طرفی دیگر شاهد افزایش بی‌رویه مصرف انرژی در کشور بودیم که این موضوع باعث شد در بخش تأمین گاز در سال 92 و بعد از آن برای برخی از شهرهای کشور با مشکل مواجه شویم؛ در حوزه برق نیز در صورتی که مصرف را مدیریت نکنیم ممکن است در تابستان شاهد خاموشی برق باشیم.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز را یکی دیگر از موارد مطرح شده در اقتصاد مقامتی خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های ابلاغی برنامه پنجم توسعه به قطع وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی تأکید کردند که نباید درآمدهای نفتی در جهت هزینه‌های جاری اختصاص داده شود بلکه برای پروژه‌های عمرانی باید هزینه شود. در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز درآمدهای نفتی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر اینکه شاهد افزایش سهم صندوق توسعه ملی باشیم، نباید از درآمدهای نفت و گاز حتی برای پروژه‌های عمرانی نیز هزینه شود.به گفته‌ی کارخانه ای اصلاح نظام درآمدی دولت به منظور افزایش درآمدهای مالیاتی، تبدیل مواد خام به محصولات فراورده، توسعه صنعت گاز به معنای صادرات این منابع و توسعه میادین مشترک از نکات مهمی است که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است و باید مورد توجه و مداقه و معیار عمل قرار گیرد.وی با بیان اینکه انرژی به عنوان نیروی محرکه اکثر فعالیت‌های اقتصادی جایگاه ویژه ای در توسعه دارد افزود: روند شتابان توسعه اقتصادی و صنعتی درکشورهای جهان تا حدود بسیار زیادی به سطح مصرف انرژی ارتباط دارد.

 کارخانه ای با بیان اینکه نفت و گاز مهمترین منابع تامین انرژی جهان است، اظهار کرد: سبد جهانی انرژی نشانگر این واقعیت است که علیرغم تلاشهای زیاد برای متنوع کردن این سبد، همچنان نفت و گاز مهمترین تأمین کنندگان انرژی جهان هستند. ایران  به عنوان یک کشور رو به رشد به دلیل همجواری با منابع انرژی دریای خزر و خلیج فارس، دارای منابع غنی و گسترده و مخازن بزرگ نفتی، معادن عظیم زیرزمینی و پتانسیل بالقوه انرژی است.همچنین دسترسی به آبراه‌های بین المللی، برای مبادله انرژی باعث شده است تا ایران از جایگاه بسیار ویژه ای در جهان برخوردار باشد. صنعت نفت نیز از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. با اینکه سال ها، اقتصاددانان و مدیران ارشد کشور درفکر راهکارهایی برای رفع وابستگی شدید به این بخش بوده اند، هنوز هم عمدتاً به صورت خام صادر شده و منبع اصلی درآمدی کشور به شمار می رود.کارخانه ای در بیان راهبردهای سیاستگذاری و حاکمیتی گفت: تدوین راهبردهای مصرف بهینه حامل‌های انرژی با بهره‌گیری از سیاست جهاد صرفه‌جویی است. همچنین برنامه‌ریزی لازم در جهت حضور فعال شبکه‌های تعاونی تولید و مصرف در ارائه کالاهای مورد نیاز مردم و نظارت فراگیر و اثربخش در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از نوسانات خودسرانه قیمت‌ها بخش دیگر این راهبردهای سیاستگذارانه است. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بیان وظایف مردم برای تحقق اقتصادی مقاومتی گفت: احساس مسئولیت آحاد ملت در افزایش و ارتقای سهم خود در تولید ملی، اصلاح الگوی مصرف و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در راستای خلق حماسه اقتصادی از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد. صرفه جویی اصلی ترین مؤلفه در اقتصاد مقاومتی است. ریاضت در اقتصاد مقاومتی معنا و مفهومی ندارد بلکه هدف از طرح اقتصاد مقاومتی صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع موجود است. مبارزه با مفاسد اقتصادی، فراهم کردن زمینه فعالیت اقتصادی به طور یکسان و برابر برای همه مردم از موضوعات اثر گذار در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید