خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


سید مرتضی نبوی:

ارتباطی منطقی میان برنامه ۵ ساله و بودجه نیست
عدم شفافیت نظام اداری در دستگاه‌ها رانت ایجاد کرده است
منابع صندوق توسعه ملی صرف هزینه‌های جاری شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: عدم شفافیت و روان نبودن نظام اداری رانت عجیبی در دستگاه‌ها ایجاد کرده است.به گزارش فارس،‌مرتضی نبوی در همایش مبانی برنامه‌ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با نگاه بر ساز و کار طراحی برنامه بر اساس این سیاست‌ها اظهار داشت: باید چرخه‌ای را برای رسیدن به سیاست‌های کلی و اهداف ترسیم کرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:امروز مسئله دانش‌بنیان بودن اقتصاد نقش اساسی دارد، سیاست‌های کلی برای 5 سال ابلاغ می‌شود و یک چهارم برنامه‌ای در راستای سند چشم‌انداز کشور محسوب می‌شود و هر بودجه نیز یک پنجم برنامه را محقق می‌کند.به گفته وی، اقرار کنیم ارتباط منطقی بین سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی با برنامه‌های 5 ساله و بودجه نیست.

وی ادامه داد: اشکال کلی در نظام تصمیم‌گیری این موضوع بوده و باید در سطح کلان تضمین کننده باشد. بخش اجرایی مخالف ایجاد یک دستگاه فراقوه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی بود.نبوی با بیان اینکه کشور با چالش‌ وابستگی درآمد نفت خام روبرو است و از سال 50 به بعد بیشتر شده عنوان کرد: بدترین روش این است که سرمایه‌ را بفروشیم و صرف هزینه‌های جاری کنیم در این حالت توسعه نیز وابسته خواهد بود.وی تاکید کرد: اولین رهنمود اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی به بودجه نفت است.  همچنین سهمی از نفت برای صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد اما باز هم منابع آن صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تاب‌آوری و جبران کسری بودجه ساختاری اگر همه درآمدهای نفت نیز خرج شود پاسخگو نیست و نیاز به اصلاح آن وجود دارد. تکیه درآمدها باید روی مالیات باشد اکنون وابستگی به درآمد نفت در بودجه افزایش دارد.وی چالش دیگر را در اقتصاد شاخص کسب و کار دانست و گفت: این شاخص‌ها عمدتا دست سه قوه بوده و مجلس باید آن را اصلاح کند. نظام اداری روان نبوده و دارای دست‌انداز است. عدم شفافیت در مقررات سطح کسب و کار را پایین‌آورده و اگر نقدینگی موجود در اقتصاد در برخی مقاطع نگران کننده می‌شود به دلیل همین موضوع است بنابراین باید به سمت تولید هدایت شوند که عزم سه قوه را می‌خواهد اکنون رانت عجیبی در این عدم شفافیت در دستگاه‌ها خوابیده که این سیستم‌ها در دولت‌ باشد که فساد نیز دارد.نبوی با بیان اینکه پول‌ها در کارهای دلالی رفته است گفت: 4 محور اساسی اقتصاد دانش‌بنیان وجود دارد که یکی مربوط به زیرساخت فناوری ارتباطات و اطلاعات،‌ نوآوری مقالات، آموزش مهارت و نظام انگیزشی است.وی تاکید کرد: مقالات زیادی داریم اما چرخه تولید و توزیع مصرف وجود ندارد همچنین نظام انگیزشی در استانداردهای جهانی کمتر از یک بوده که به مقررات و محیط کسب و کار بازمی‌گردد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید