خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نوسانات نرخ ارز و تفاوت پرداخت گمرکی بلای جان واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شده که رفع آن حمایت‌های عملی مسؤولان را می‌طلبد.

به گزارش کارآفرین ناب به نقل از خبرگزاری فارس، هفته صنایع کوچک امسال همزمان شده با نوسنات ارزی و مشکلات اقتصادی که واحدهای صنعتی را درگیر کرده است.

استان قزوین به عنوان یک استان صنعتی شناخته شده و وجود چندین شهر و شهرک صنعتی از دیرباز قزوین را در جمع استان‌های دارای صنایع کوچک مطرح کرده است، واحدهای صنعتی کوچک و متوسط نقش حیاتی در توسعه اقتصاد و رونق بخشیدن به کسب‌و‌کار دارند و امروز نقش این صنایع بر هیچ کس پوشیده نیست.

طی سال‌های گذشته با توجه به مشکلاتی که در حوزه اشتغال‌زایی جوانان به وجود آمده، یکی از راه‌های رفع این معضل حمایت همه‌جانبه از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط است.

با توجه به نقش موثری که واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در اشتغال‌زایی دارد ضرورت حمایت مسوولان از این واحدها اهمیت ویژه‌ای دارد تا با تحقق این مهم یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز مردم که بیکاری است، برطرف شود.

مهناز جلالی مدیرعامل شرکت انجمن چاپ کاسپین، از کارآفرینان استان قزوین، چهار سال است یک واحد تولیدی راه‌اندازی و برای 25 نفر شغل ایجاد کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: در راه‌اندازی واحد تولیدی مجبور شدم وام 26 درصدی دریافت کنم ولی این وام با چنین درصدی به نفع بنده و هیچ کارآفرینی نیست.

جلالی با گلایه‌مندی از وضعیت پرداخت وام‌های پرداختی با سود بالا به کارآفرینان ادامه می‌دهد: پرداخت این همه سود به بانک کار سختی‌ است و در واقع این درصدهای بالای بانکی یکی از مهمترین مشکلات کارآفرینان است که باید مسوولان مربوطه در رفع آن چاره‌اندیشی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

تولید کننده یا کارمند بانک
این کارآفرین با وجود اینکه مدیرعامل شرکت انجمن چاپ کاسپین است ولی خود را کارمند بانک معرفی می‌کند زیرا معتقد است سود خوبی هر روز به بانک می‌دهد.

وی ابراز کرد: هرچه درآمد از تولید به دست می‌آورم به بانک پرداخت می‌کنم و مدیران بانکی نیز از این وضعیت راضی هستند و به بنده احترام می‌گذارند زیرا پول خوبی بابت پرداخت سود وام به آنها می‌پردازم.

جلالی اضافه کرد: مسوولان باید از چنین شرکت‌هایی که تازه تاسیس شده حمایت‌های لازم را انجام دهند تا به چرخه تولید مطلوب برسد وگرنه انگیزه حفظ و توسعه تولید را از دست خواهند داد.



عدم تامین مواد اولیه مهمترین مشکلات کارآفرینان
وی عدم تامین مواد اولیه، سرمایه در گردش و نقدینگی را از دیگر مشکلات خود عنوان و بیان کرد: این مشکلات از مهمترین موانع تولید و توسعه آن است که شرایط را برای کارآفرینان سخت‌تر کرده است.

این کارآفرین نوسانات نرخ ارز را بلای جان واحدهای صنعتی برشمرد و گفت: این مشکل سبب شده تا تولیدکنندگان با مشکلات متعددی مواجه شوند که رفع آنها نیازمند حمایت‌های عملی مسوولان است.

جلالی که تولیدکننده چاپخانه انواع لیبل و لفا است، می‌گوید: ظرفیت تولید بالایی داریم و با وجود اینکه اکنون دو شیفت کار می‌کنیم با حمایت مسوولان در تامین مواد اولیه می‌توانیم به سه شفیت ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه شرکت به دلیل مشکلات موجود با ظرفیت 30 تا 40 درصد فعالیت می‌کند، اظهار کرد: اگر مشکلاتی مانند سرمایه در گردش و نقدینگی برطرف شود می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

این کارآفرین به وضعیت تولید شرکت اشاره می‌کند و می‌گوید: یک هزار و 970 تن ظرفیت تولید در سال وجود دارد و در روز ۱۰ تن کار چاپی می‌توانیم انجام دهیم.

وی صادرات به کشورهایی از جمله عراق، آذربایجان، افغانستان و آلمان و همچنین در داخل کشور به شرکت‌هایی مانند نازگل و غنچه را از جمله بازار هدف این واحد معرفی کرد.

جلالی بیان می‌کند: در شرکت لیبل، محصولاتی مانند آب معدنی، لبنیات، پفک و چیپس تامین می‌شود که 50 تا 60 درصد فعالیتمان نیز در حوزه صادرات است.

این کارآفرین یادآور شد: هر مشتری که سفارشی به شرکت ارائه دهد، لیبل محصول آنها توسط شرکت یاد شده چاپ می‌شود.


لزوم حمایت مسوولان از واحدهای صنعتی کوچک
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با تاکید بر حمایت از صنایع کوچک با هدف افزایش اشتغال‌زایی جوانان می‌گوید: باید همه دست به دست هم دهند تا این صنایع در استان توسعه و رونق یابد.

حمیدرضا خانپور خاطرنشان کرد: در استان قزوین ۱۹ واحد شرکت صنعتی وجود دارد که ۱۵ واحد آن توسط دولت و شرکت شهرک‌های صنعتی و چهار واحد نیز بخش خصوصی با نظارت این شرکت بر اساس سیاست‌ها، قوانین و دستورالعمل‌ها اداره می‌شود.

وی ابراز کرد: باید حمایت از واحدهای تولیدی و رفع مشکلات کارآفرینان و سرمایه‌گذاران همواره وجود داشته باشد تا چرخه تولید آنها بچرخد.

این مسوول بیان کرد: تعامل و همکاری واحدهای صنعتی کوچک و متوسط با یکدیگر در راستای افزایش تولید و اشتغال موثر است به همین دلیل توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در پاسخ به اعلام شرح حال تولیدکنندگان استان، از سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنعت و معادن مجلس شورای اسلامی درخواست رفع مشکل کارآفرینانی مانند مهناز جلالی در رفع مشکل تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش را کرد.

خانپور اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه خانم مهناز جمالی کارآفرین خانم موفق است می‌تواند از یارانه 6 درصدی استفاده کند و سود کمتری به بانک پرداخت کند.

این مسوول تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه را در راستای کارآفرینی موثر دانست و گفت: برای تحقق این مهم فضایی در مرکز محل کسب و کار کارآفرینی شهرک کاسپین ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در این فضا دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، بین‌المللی، مهارتی و فنی حضور دارند و با فضای کسب و کار به منظور کارآفرینی بیشتر آشنا می‌شوند.


به نمایش گذاشتن توانمندی‌های صنایع کوچک ضروری است
خانپور همچنین با اشاره به حضور 44 واحد صنعتی استان قزوین در نمایشگاه شهرک صنعتی کشور که در مصلی تهران برگزار می‌شود، بیان کرد: در این نمایشگاه یک هزار و 200 واحد تولیدی و صنعتی حضور دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین اضافه کرد: در این نمایشگاه نشست‌های مختلفی برگزار خواهد شد و آموزش‌های تخصصی به سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

وی یادآور شد: در این نمایشگاه که از کشورهای مطرح نیز در آن حضور دارند، حضور واحدهای صنعتی تهران رتبه نخست و قزوین رتبه دوم را دارد.

خانپور بیان کرد: در این نمایشگاه شناخت واحدهای صنعتی از یکدیگر افزایش می‌یابد، ارتباط آنها تقویت می‌شود و مذاکرات لازم برای انجام تعاملات بیشتر انجام خواهد شد.

این مسؤول اضافه کرد: به نمایش گذاشتن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های صنایع کوچک و متوسط، توسعه واحدهای تولیدی، ارتقای ارتباط بین واحدهای صنعتی و ایجاد فرصت علاقه‌مندان برای سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی از دیگر اهداف نمایشگاه یاد شده است.


دولت در حمایت از صنایع کوچک مصمم است
سیده حمیده زرآبادی هم در بازدید از واحدهای صنعتی قزوین بر حمایت از صنایع کوچک تاکید کرد و گفت: دولت بسترهای لازم را برای تحقق این مهم مهیا کرده ولی برخی افراد از این بسترها سودجویی می‌کنند و همین معضل نیز موجب بروز مشکلاتی شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت شرکت انجمن چاپ کاسپین بیان کرد: این واحد صنعتی به‌ دلیل صادارتی که دارد از شرکت‌های موفق است و از داخل کشور نیز سفارش‌های مهم دریافت می‌کند.

وی مهمترین مشکل این واحد صنعتی را عدم تامین به موقع مواد اولیه برشمرد و گفت: به دلیل افزایش نرخ دلار و تورم‌های موجود تامین این مواد سخت شده است.

این مسوول خاطرنشان کرد: جالب اینجاست که مواد اولیه واحد صنعتی یاد شده از داخل کشور تامین می‌شود ولی با این وجود کارآفرین با مشکل مواجه شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مطلب فوق بیانگر این است که مشکل عدم نظارت وجود دارد و برخی افراد با توجه به تورم و گرانی‌های موجود در عرضه محصولات سوء‌استفاده می‌کنند.

زرآبادی بیان کرد: باید در عدم عرضه مواد اولیه به واحد صنعتی یاد شده پیگیری‌های لازم انجام شود تا برخوردهای لازم با متخلفان صورت گیرد.

وی عدم تامین سرمایه در گردش را یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنعتی برشمرد و گفت: باید در این راستا نیز اقدامات لازم توسط مسوولان مربوطه صورت گیرد تا این واحدها به راحتی تولیدات خود را انجام دهند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید وام‌هایی به صنایع کوچک و متوسط پرداخت شود تا سرمایه در گردش آنها به خوبی انجام شود و با تحقق این مهم بتوانند فعالیت‌های خود را توسعه دهند.


 نوسانات نرخ ارز فعالیت کارآفرینان را سخت‌تر کرد
وی با اشاره به نوسانات نرخ ارزی در بازار ابراز کرد: این نوسانات از ابتدای سال ۹۷ به وجود آمده و فرآیند تولید را برای واحدهای صنعتی سخت‌تر کرده است.

زرآبادی خاطرنشان کرد: اگر مواد اولیه واحدهای صنعتی تامین شود روال کار همانند گذشته می‌شود ولی اکنون یکی از مهمترین مشکلات این واحدها تامین این مواد برای تولید کردن است.


بسته پیشنهادی ارزی دولت در راه مجلس
نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به زودی دولت بسته پیشنهادی ارائه می‌دهد که این بسته در حال مطالعه است و نقاط مثبت دارد و با توجه به آن تغییرات نرخ ارز در بازار ساماندهی می‌شود.

این مسوول اظهار کرد: برای حمایت از واحدهای تولیدی هفته گذشته با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه‌ای تشکیل شده و مقرر گردید در ارائه ارز به تولیدکنندگان گروه‌بندی‌های خاصی انجام شود.

زرآبادی اضافه کرد: به برخی از گروه‌ها، ارز با نرخ چهار هزار و 200 تومان ارائه می‌شود و مابقی گروه‌ها باید ارز خود را از بازار تامین کنند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین اعضای این جلسه که با حضور وزرا و معاونان برگزار شد پیشنهاداتی در خصوص ساماندهی نرخ ارز ارائه دادند که در حال بررسی است و زمانی که نهایی شود اطلاع‌رسانی می‌شود.

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی رئیس کل دادگستری استان قزوین نیز در بازدید از چند واحد صنعتی گفت: با بررسی‌های انجام شده، نوسانات ارزی مشکلاتی از جمله تفاوت پرداخت گمرکی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است که با توجه به قرار نگرفتن صنعت در اولویت نخست ارز دولتی، باید فکر عاجل برای این معضل کرد.

وی به مسؤولان این حوزه در دادگستری قزوین دستور لازم برای پیگری و رفع مشکلات گمرکی تولیدکنندگان را صادر کرد.

منوچهر حبیبی معاون اقتصادی استاندار قزوین نیز به خبرنگار فارس از اهمیت صنایع کوچک استان قزوین گفته و تصریح می‌کند: اگر صنایع قزوین شکوفا باشد صنعت خودروسازی کشور هم رشد خواهد داشت چراکه بیش از ۶۰۰ قطعه از انواع قطعات تولیدی داخلی خودرو در شرکت‌های استان قزین تولید می‌شود.

گفتنی است: با توجه به نقش کسب و کارهای کوچک در اقتصاد هر کشوری، دولت باید با استفاده از ابزارهای حمایتی و عملی سازنده در ایجاد چنین شغل‌هایی اقدامات جدی انجام دهد.

ولی با توجه به اهمیت صنایع کوچک در پویایی اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی جوانان، همچنان این صنایع شاهد بی‌مهری‌هایی از سوی متولی حمایت از آنها است احساس می‌شود.

با توجه به شرایط موجود بازار می‌طلبد مسوولان مربوطه در دولت با اتخاذ تدابیر لازم، اقدامات عاجل را در حمایت از صنایع کوچک انجام دهند تا مسیر رشد و توسعه کشور هموارتر و مشکلات مردم کمتر شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید