خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

×

هشدار

JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 


 مبارزه با مفاسد اقتصادی را مردمی کنید

مفاسد اقتصادی همانند آفتی است که از درون درخت پر ثمر انقلاب را تخریب می‌کند و به تدریج باعث دلسردی مردم و انهدام منابع و فرصت ها می‌شود .به همین خاطر لازم است احاد مردم در مبارزه و ریشه کنی این مفاسد همکاری کنند.
به گزارش تسنیم متن یادداشت محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی با عنوان "مبارزه با مفاسد اقتصادی را مردمی کنید"به شرح ذیل می باشد:
مفاسد اقتصادی همانند آفتی است که از درون درخت پر ثمر انقلاب را تخریب می‌کند و به تدریج باعث دلسردی مردم و انهدام منابع و فرصت ها می‌شود .به همین خاطر لازم است احاد مردم در مبارزه و ریشه کنی این مفاسد همکاری کنند.
برخی گمان می‌کنند که اگر یک مدیر دولتی اقدام به برداشت غیر مجاز از بیت المال کرد مقداری از بیت المال کم می‌شود و اگر کمی بیشتر نفت بفروشیم و یا کمی صرفه جویی بکنیم این برداشت غیر مجاز از بیت المال جبران می‌شود و جای نگرانی زیادی نیست در حالی که واقعیت مفاسد اقتصادی و تاثیرات آن بر روی ابعاد مختلف زندگی تک تک مردم بسیار هولناک تر و غم بار تر از آن چیزی است که رسانه ها تا کنون به آن پرداخته اند.
به عبارت ساده تر مفاسد اقتصادی موجب بیمار شدن و سست شدن بنیان های اقتصادی کشور می‌شود  و نتیجه اقتصاد بیمار بیکاری , تورم , کم شدن ارزش پول ملی , پر شدن زندان ها , از هم پاشیدگی کانون خانواده و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی است که توضیح ارتباط مستقیم این موارد در حوصله این نوشته نیست . خلاصه این که مردم کوچه و خیابان قربانیان اصلی مفاسد اقتصادی هستند .
حال که مردم قربانیان مفاسد اقتصادی هستند و از طرفی دستگاه های نظارتی و قانونی به هر دلیلی نتوانسته اند آنطور که باید و شاید به وظیفه خود در ریشه کن کردن فساد عمل کنند چاره ای جز این نمانده است که اینبار مردم  به صورت فراگیر و همه جانبه در برخورد با مفاسد اقتصادی وارد میدان شوند و با خلوص نیت دستگاه های نظارتی و مراجع قضایی را در عالی ترین سطح ممکن یاری نمایند.
به همین منظوری به نکاتی در خصوص ورود مستقیم مردم به بحث مبارزه با مفاسد اشاره کنیم:

معرفی افراد فاسد آدم فروشی نیست
قبل از هرچیز این تفکر و باور غلط در بین عموم مردم  باید اصلاح شود که افشا و معرفی فرد فاسد نوعی آدم فروشی محسوب می‌شود .هیچ عقل سلیمی نباید قبول کند کسی که با سوءاستفاده از بیت المال و امکاناتی که در اختیارش قرار گرفته است و با ضایع کردن حق دیگران به ثروت های انچنانی دست پیدا کرده است شایسته گذشت و چشم پوشی است  .
غالبا مفاسد اقتصادی به گونه ای است که یک فرد و یا یک باند شرایطی را فراهم میکنند که از منافع کل جامعه سهم بیشتری را به خود اختصاص میدهند و به جای بالا رفتن از دیوار خانه یک فرد خاص به حقوق یک جامعه دست درازی می‌کنند به همین خاطر برخورد و مقابله با این قبیل افراد به مراتب واجب تر و ضروری تر از برخورد با کسی است که از یک نفر حقی را ضایع کرده است .
این چنین افرادی که به خود اجازه می‌دهند حقوق یک جامعه را تضییع نمایند لایق هیچگونه ترحم و لطفی نیستند و سپردن این افراد به محکمه عدل الهی نه تنها آدم فروشی نیست بلکه امری مقدس و شایسته تقدیر است .
فساد در بطن جامعه رخ میدهد
برخی گمان میکنند این همه مفاسد اقتصادی در محیط های کاملا مرموز و دور از چشم مردم اتفاق می‌افتد و این درحالی است که اکثر این مفاسد به طور مستقیم و در جلوی چشم مردم و افراد جامعه اتفاق میافد .
اکثر مکاتبات و نقل و انتقال های پولی توسط کارمندان و کارکنانی انجام می‌شود که خود به نوعی مال باخته محسوب می‌شوند و اگر کمی دقت کنند متوجه می‌شوند که خودشان یک طرف ماجرا هستند و در جایگاهی شاکی قرار دارند.
به عبارت ساده تر این مردم عادی هستند که بیشترین و دقیق ترین آمار مفاسد را میدانند و به جزئیات آن دسترسی دارند و تنها کافی است این اطلاعات را در اختیار مراجع مسئول قرار دهند تا مراجع و دستگاه های ذیربط بتوانند با دست پر برای ریشه کنی فساد اقدام کنند.
شایان ذکر است کوتاهی در مقابله با مفاسد کار را به جایی می‌رساند که همانند برخی از کشور های دنیا ارتکاب مفاسدی همچون رشوه خواری و اختلاس  امری عادی و طبیعی می‌شود و عملا خشکانیدن ریشه های فساد امکان پذیر نخواهد بود .
 تقدیر و حمایت از افشا کننده مفاسد
شاید به دلیل این که اولین باری است که این مطلب عنوان می‌شود موضوع قدری ناملموس و غیر عادی باشد ولی برای خارج شدن افراد خاطی از حاشیه امن ایجاد شده و همچنین برای جبران ریسک و خطر پذیری کسی که خود را در افشای مفاسد به زحمت می‌اندازد  هیچ اشکالی ندارد که مسئولین مربوطه و دستگاه قضایی حمایت و پشتیبانی کافی  را نسبت به افشا کننندگان مفاسد داشته باشند .
اطاله بیش از اندازه دادرسی ها
طولانی شدن رسیدگی به پرونده های قضایی مفاسد اقتصادی یکی از نواقصی است که در سیستم دستگاه قضایی وجود دارد که دلیل اصلی آن حجیم بودن زاید الوصف این پرونده ها ست .نکته ای  که به بحث ما مربوط است این است که دلیل اصلی حجیم شدن این پرونده ها  عمیق شدن ریشه های فساد در محیط های مختلف است .
به دیگر سخن اگر زمانی که یک فساد در یک محیطی در حال شکل گیری است با آن برخورد شود به طور طبیعی پروند آن هم چند برگ بیشتر نخواهد بود ولی وقتی اجازه می‌دهیم یک عملیات و یک پروژه خلاف قانون استارت بخورد به طور طبیعی بخش ها و افراد متعددی را درگیر می‌کند و کاربه جایی  می‌رسد که عملا برخورد با این قبیل پرونده ها ماه ها و سال ها به طول میانجامد که باعث لوس شدن بحث مبارزه با مفاسد می‌شود.
همین موضوع اخیر فیش های چند صد ملیونی نمونه بارزی از مفسده ای است که در یک بازه زمانی نسبتا طولانی بوجود آمد و کسی صدای آن را در نیاورد تا زمانی که به یک فضاحت بزرگ تبدیل شد و باعث رنجش خاطر همه دلسوزان و رنج کشیدگان انقلاب گردید.
رسانه ها فرهنگ سازی کنند
به منظور بهینه سازی و روشمند همکاری مردم در مبارزه با مفاسد اقتصادی لازم است یک اقدام جدی و سراسری در زمینه فرهنگ سازی و همچنین سیستماتیک کردن این همکاری انجام شود.
به عبارت ساده تر  مبارزه با فساد باید به یک امر مقدس و به یک ارزش متعالی تبدیل شود که همه دلسوزان انقلاب در این مسیر گوی سبقت را از یکدیگر بربایند به همین منظور شایسته است سامانه ویژه ای برای مقابله با مفاسد اقتصادی طراحی شود و رسانه ها ضمن تشویق مردم برای همکاری با این سامانه خود نیز در زمینه سازی مشارکت مردمی با این سامانه ایفای نقش نمایند .
در پایان به این نکته اشاره می‌کنم که اگر انقلاب اسلامی ایران را به یک درخت تنومند تشبیه کنیم که دارای برکات و ثمرات بی پایانی است بنابراین چاره ای نیست که این درخت به صورت مستمر سمپاشی شود و آفت ها و جانوران موذی که قصد از بین بردن آن را دارند از بدنه این درخت دور شوند و این امر مقدس جز با کمک و همیاری مردم عملا امکانپذیر نخواهد بود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر