خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.83 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

محمد امین چاکری زاده کارآفرین سراوانی با استفاده از ایده های جدید و استفاده از فناوری روز اقدام به ساخت کفش «سواس» می کند. این جوان خوش ذوق سراوانی با ایجاد کارگاه ساخت این نوع پاپوش محلی ضمن زنده نگهداشتن این صنعت دستی نیاکان خود، زمینه اشتغال 2 نفر را فراهم کرده است.

مردم هنرمند شهرستان سراوان در جنوب شرق سیستان وبلوچستان علاقه مند به حفظ آثار نیاکان خود همواره درصدد احیای سنت ها و صنایع دستی هستند که سفال کلپورگان و ایجاد کارگاه ساخت «سواس» تنها کارگاه زنده ساخت پاپوش محلی به صورت دستی در ایران نمونه بارز آن محسوب می شود.
«سواس» کفشی ساده، راحت و متناسب و مختص مناطق گرم و خشک است که مردمان جنوب و جنوب شرق ایران به ویژه در سیستان وبلوچستان در گذشته از آن استفاده می کردند.
مواد این کفش از درختی بومی با نام محلی «داز»یا همان خرمای وحشی که در بیشتر مناطق سیستان و بلوچستان می روید تهیه می شود.
یکی از جوانان خوش ذوق سراوانی با ایجاد کارگاه ساخت این نوع پاپوش محلی ضمن زنده نگهداشتن این صنعت دستی نیاکان خود، زمینه اشتغال 2 نفر را فراهم کرده است.
این جوان بلوچ روستای زنگیان سراوان با استفاده از ایده های جدید و استفاده از فناوری روز اقدام به ساخت سواس می کند.
محمد امین چاکری زاده کارآفرین سراوانی با استفاده از لاستیک های کهنه خودرو و تلفیقی از سوزندوزی بلوچی تا کنون تعداد زیادی سواس تولید کرده و از طریق فضای مجازی تبلیغ و به فروش رسانده است.

 


چاکری زاده در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استفاده از سواس در گذشته بین مردان بلوچ به ویژه عشایر که در مناطق کوهستانی زندگی می کرده اند و برای چرای دامهای خود به صحرا می رفتند رواج بسیاری داشته است.
وی در باره چگونگی ساخت سواس به شیوه جدید بیان کرد: در یک سفر کوهستانی که با دوستان خود داشتم کفش بسیاری از همراهانمان ار بین رفت به جز یک نفر که سواس پوشیده بود و من هم پس از پیدا کردن تکه هایی از یک لاستیک خودرو برای خود و دوستانم توانستم به شیوه سواس کفش بسازم تا در ادامه راه با مشکل مواجه نشوم.
وی گفت: محکمی و دوام سواس برای من قابل توجه بود و باعث شد تا بر اساس طرح و ایده ای که در ذهن داشتم به ساخت سواس به شیوه نوین روی آورم.
این جوان کارآفرین افزود: شروع کار خود را با یک لاستیک کهنه خودرو آغاز کردم و پس از استقبال از ساخت این نوع کفش به صورت کارگاهی شروع به ساخت سواس کردم.
کارآفرین روستای زنگیان گفت: استقبال دوستان با دادن ایده و طرح های مختلف باعث شد تا این کار را به عنوان شغل خود قرار دهم و حدود پنج سال است که به ساخت سواس مشغولم، ابتدا در منزل و پس از پیشنهادات برای ساخت کفش یک مغازه کوچک 15 متری را به عنوان کارگاه اجاره کردم و هم اکنون در همین مغازه در حال ساخت این محصول به صورت کاملاً دستی هستم.
چاکری زاده گفت: استفاده از فضای مجازی و نرم افزارهای پیام رسان باعث شد تا کار خود را به صورت رسمی معرفی کنم و با گذاشتن عکس از کارهای خود در صفحات اینستاگرام و تلگرام اکنون از تمام نقاط ایران سفارش دارم وکار خود را به صورت گسترده ادامه می دهم.
وی ادامه داد: آرزو دارم کارگاه خود را به صورت رسمی ثبت کنم و کار را گسترش دهم اما با مشکلاتی مواجه هستم که حمایت مسئولان در این زمینه را می طلبد.
کارآفرین روستای زنگیان افزود: پس از سفال کلپورگان کارگاه ساخت 'سواس' من نیز به صورت سنتی و هم شیوه نوین به عنوان تنها کارگاه زنده ساخت سواس در ایران محسوب می شود و به همین سبب از مسئولان و دوستان سرمایه گذار در بخش خصوصی تقاضا دارم تا برای ثبت کارگاه به صورت رسمی حمایت های لازم را انجام دهند.
چاکری زاده افزود: تاکنون موفق به دریافت وام نشده ام و در صورتی که وام بدون بهره در اختیار داشته باشم و یا بخش خصوصی سرمایه گذاری لازم را برای حمایت از صنایع کوچک انجام دهد کسب وکارم توسعه بیشتری خواهد گرفت و طرح های دیگری را نیز علاوه بر سواس اجرا خواهم کرد.
وی در خصوص تفاوت کار خود با اصل سواس گفت: سواس در اصل با استفاده از ضایعات نخل خرما ساخته می شود و بر اثر گرما و تابش خورشید و سایش زمین به مرور زمان دوام خود را از دست خواهد داد اما ساخت سواس با طرح جدید که کف آن از لاستیک ساخته می شود دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت و مقاومت آن در برابر خورشید کم نخواهد شد.

 


این جوان کارآفرین افزود: طرح سوزندوزی بلوچی که توسط همسرم در خانه دوخته می شود و برروی کار خود از آن استفاده می کنم باعث شده است تا هم برای 2 نفر اشتغال ایجاد و هم با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شود که نشان دهنده هنر دست بانوان بلوچ است و تاثیر آن در فروش محصولات را چند برابر می کند.
وی با اشاره به توسعه کار خود افزود: از آنجا که علاقه دارم کار خود را در حد بین المللی گسترش دهم و تنها محدود به ساخت سواس نباشد و بتوانم سایر صنایع دستی بلوچ را دوباره احیا کنم از مسئولین تقاضا دارم با واگذاری زمین و توسعه کارگاه نقش ارزنده ای را برای احیای میراث گذشته و ایجاد اشتغال جوانان در راستای اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.
وی درخصوص توسعه طرحهای خود گفت: ایده ها و طرح های بسیاری را در ذهن دارم که در صورت حمایت های لازم آنها را اجرایی خواهم کرد به عنوان مثال ساخت نژوک (کفش زمستانی بلوچی ) را که از چرم ساخته میشود و همچنین ساخت کیف باطرح سوزندوزی بلوچی را در ذهن دارم که در صورت تامین وسایل مورد نیاز آنها را خواهم ساخت.

منبع: ایرنا

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید