خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

زوج کارآفرینی شیرازی با احداث کارگاهی در شهرک صنعتی شیراز که در آن رخت آویز‌های هوشمند می‌سازند، برای دانش آموزان معلول فارغ التحصیل که به هیچ عنوان توان حرکت ندارند، اشتغال ایجاد کرده اند. توسعه این کارگاه و اشتغال آفرینی بیشتر هدف مهمی است که این زوج کار آفرین دنبال می‌کنند.


سرآغاز کار برای او با یک اجبار همراه بود. بعد از چهار سال خدمت در آموزش پرورش، به مدرسه استثنایی منتقل شد. در آغاز دیدن افرادی که ناتوانی‌های جسمی و ذهنی دارند او را منقلب می‌کرد، اما به مرور زمان به این نتیجه رسید که توانایی دانش آموزان معلولش بسیار است و آنها با بال‌های شکسته هم توان پرواز دارند. همین اندیشه باعث شد که او و همسرش به کارآفرینی برای دانش آموزان فارغ التحصیل معلول اقدام کنند.


معلولان به اقدامی فراتر از دلسوزی نیاز دارند
معصومه رستگار حالا به عنوان ناظم مدرسه استثنایی دولتی گل‌ها مشغول فعالیت است. وقتی وارد مدرسه شدم موقع زنگ تفریح بود و او با دقت تمام کودکان معلول که بعضی با ویلچر حرکت می‌کردند و بعضی را با عصا به حیاط هدایت می‌کرد. کودکان به خوبی به سخنانش گوش می‌دادند و مشخص بود که مهربانی او را باور کردند.

به نظرخودش کودکان ناتوان جسمی و حرکتی و حتی ذهنی به خوبی مهربانی را درک می‌کنند. او درباره علت این که چرا با همسرش اقدام به کارآفرینی کردند، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: ۱۴ سال پیش کار من در دبیرستان استثنایی آغاز شد و من آن موقع به دانش آموزان هنر و صنایع دستی آموزش می‌دادم.همان موقع بود که به توانایی‌های دانش آموزان پی بردم و به این نتیجه رسیدم این دانش آموزان به اقدامی فراتر دلسوزی نیاز دارند.


وی افزود: شوق آنها برای فعالیت باعث شد که علاوه بر آموزش زمینه برای به وجود آمدن کارگاه‌های کوچک خانگی را برایشان مهیا کنم و حتی به آنها کمک کنم محصولشان به بازار عرضه شود. بعد از فعالیت و بازاریابی برای دانش آموزانش در عرصه‌های قالی بافی، صنایع چوب، منبت و دیگر هنرها‌ی او همسرش هم تحت تاثیر قرار گرفت.

آنها حالا کارگاهی در شهرک صنعتی شیراز دارند و رخت آویز‌های هوشمند می‌سازند، وسیله‌ای که متناسب با فضای آپارتمان نشینی طراحی شده است.

احد رنجبر با بیان این که این رخت آویز‌ها توان تحمل ۴۰ کیلو وزن لباس را دارند، به سرعت لباس هارا خشک و از طریق لامپ uv استریل می‌کنند و حتی قابلیت تهویه اتاق را دارند گفت: این کار قابلیت توسعه دارد و ما امیدواریم که بتوانیم فرهنگ سازی کنیم تا سبب شود خیرانی که کمک‌های بلاعوض دارند به کار آفرینی اقدام کنند. کار و فعالیت علاوه بر این که می‌تواند به خود فرد معلول احساس هویت بدهد و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی او را حل کند گامی برای شکوفایی اقتصاد هم باشد.

 


فضای شهری برای معلولان مناسب سازی نشده است
بعضی از کارکنان این شرکت دانش آموزان فارغ التحصیل مدرسه گل‌ها هستند که همگی اتفاق نظر دارند. کار کردن در روحیه آنها تاثیر مثبتی گذاشته است.

محمد که به تازگی به این جمع ملحق شده خوشحال و به آینده امیدوار است و دلش می‌خواهد بتواند حال خوشش را با دوستان دیگرش هم به اشتراک بگذارد. البته دغدغه او فاصله زیاد محل کار با منزلشان است.چون فضای شهری برای زندگی یک معلول مناسب سازی نشده است.

علاوه بر هم مدرسه ای‌های محمد؛ چندفرد میانسال هم در این کارگاه فعالیت دارند و از این که بالاخره مشغول کارشدند خوشحال هستند و امیدوارند رونق و توسعه این کارگاه علاوه بر دوام کارخودشان زمینه ساز اشتغال دیگر معلولان هم بشود. البته همگی با محمد هم نظر بود که فضای شهر‌ی برای رفت آمد آن‌ها مناسب سازی نشده و رفت آمد برایشان مشکل است و یکی از معضل های زندگی آن‌ها محسوب می‌شود.

رنجبر با امید این که رونق کار باعث شود فضایی نزدیک‌تر به شهر برای کارگاه اختصاص یابد یا این که فرد خیری حاضر شود محلی در شهر مناسب برای کارگاه در اختیارشان دهد، گفت: این موضوع یکی از دغدغه‌های او به عنوان مسئول کارگاه است، چون می‌داند رفت و آمد برای معلولین بسیار دشوار است.

هم کارکنان و هم مدیران این کارگاه صنعتی با امید به آینده‌ای روشن مشغول فعالیت هستند. ۳۰ درصد از درآمد این کارگاه به معلولانی اختصاص می‌یابد که به هیچ عنوان توان حرکت ندارند. توسعه این کارگاه و اشتغال آفرینی بیشتر هدف مهمی است که این زوج کار آفرین دنبال می‌کنند.

بهزیستی گودرزی معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با تایید این نکته با استاندارد مناسب سازی شهری برای معلولان و نا بینایان فاصله زیادی داریم گفت: در کمیته مناسب سازی که به ریاست استاندار تشکیل شده است نماینده همه نهاد‌های اجرایی حضور دارند و بهزیستی نقشی مطالبه گر از جانب جامعه معلولان دارد.

وی افزود: تشکیل این کمیته باعث شده گام‌های موثری در تعامل به ویژه با شهرداری برای مناسب سازی در استان برداشته شود.

گودرزی عنوان کرد: برای مثال ما پژوهش‌های لازم برای مناسب سازی بانک‌ها در سراسر استان را انجام دادیم و سعی در اجرایی شدن مناسب سازی بانک‌ها از طریق همین کمیته داریم.

گودرزی افزود: قانون حمایت از معلولان به تصویب رسیده و هشتم اردیبهشت سال جاری توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است.

تصویب قانون حمایت از معلولان گامی بزرگ برای سازمان بهزیستی کشور در جهت ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف معلولان تحت پوشش به شمار می‌رود و امیدواریم که مشکلات معلولان با تصویب این قانون به مرور مرتفع شود.

قانون جامع حمایت از معلولان در سال ۸۳ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد و پس از بازنگری آن در دی ماه سال گذشته و تصویب آن در مجلس، اردیبهشت امسال برای اجرا از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.

 



این قانون در راستای حمایت از معلولان و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در میان قشر‌های مختلف به تصویب رسید و مناسب سازی فضا‌های شهری، اماکن عمومی، تامین مسکن، اشتغال و فراهم کردن امکانات مختلف ورزشی، تفریحی، فرهنگی و ... برای معلولان از جمله مواردی است که در این قانون بر آن تاکید شده است.

اجرای قانون جامع حمایت از معلولان منجر به رفع بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های این قشر می‌شود.

معاون توان بخشی اداره کل بهزیستی استان فارس با بیان این که نهاد‌ها و ارگان‌ها می‌توانند مشاوره‌های لازم را از بهزیستی برای مناسب سازی دریافت کنند گفت: ما در حال مناسب سازی منازل معلولان نیز هستیم و این اقدام را هم از نظر ابزاری و هم از نطر مشاوره انجام می‌دهیم.

این مقام مسئول فرهنگ سازی برای پذیرش معلولان به عنوان بخشی از جامعه را مهمترین گام برشمرد و گفت: در مورد این موضوع هم مانیمه پر لیوان را نمی‌بینیم و یک فرد معلول را با توانایی هایش نمی‌پذیریم.

پذیرش فرد معلول به عنوان عضو موثری از جامعه در عرصه‌های مختلف برحسب توانایی هایشان علاوه براین که باعث حل مشکل اشتغال این عزیزان می‌شود زمینه را برای مناسب سازی فراهم خواهد کرد.

وی به سامانه پیامکی معبر به شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ به منظور طرح مشکلات معلولان در خصوص مناسب سازی معابر، اماکن عمومی، محیط‌های شهری و ساختمان‌های اداری راه اندازی شده اشاره کرد و گفت: هدف از راه اندازی این سامانه برقراری ارتباط دوسویه افراد معلول، جانباز، سالمند و سایر افراد کم توان جسمی-حرکتی با سازمان بهزیستی و برطرف کردن مشکلات و معضلات موجود در زمینه دسترسی آن‌ها به معابر و اماکن عمومی برای تسهیل تردد این افراد است و همشهریان می‌توانند مشکلات موجود را از طریق ارسال پیامک به شماره پیش گفته با شرح کامل مشکل، نام منطقه یا محله، شهرستان، استان و نام دستگاه اجرایی مطرح کنند.


معلولان نیز مانند همه افراد عادی حق دارند از فرصت‌های برابر در زندگی برخوردار باشند و جامعه هرگز این اجازه را ندارد که حق دست یابی به فرصت‌های برابر را از یک فرد معلول بگیرد.

امید به روزی که بتوانیم شاهد حضور فعال افراد دارای معلولیت در اجتماع باشیم و علاوه بر به رسمیت شناختن حقوق معلولان در حرف، در عمل نیز مسیر ارتقای سطح زندگی برای این افراد را هموار کنیم.

در این رابطه همت مردم، مسئولان و متولیان امر می‌تواند، افق‌های پیشرفت و استفاده برابر از فرصت‌های اجتماعی را برابر دیدگان این بخش از افراد جامعه بگشاید؛ افق‌هایی که با بخشیدن فرصت‌های لازم و برابر به جامعه معلولان، امکان رشد و شکوفایی را به افراد دارای معلولیت که تاکنون با اعمالشان ثابت کرده اند ناتوان نیستند، بدهد.

 



منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید