1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.50 (3 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سقف شیشه ای، مجموعه ای از نگرش ها و تعصب های منفی است که مانع از آن می شود تا زنان و سایر گروه های اقلیت، از سطحی معین بالا روند؛ اما در اطراف ما هستند زنانی که با خودباوری و تکیه بر توانایی، علاوه بر شکستن این سقف، نانی بر سفره سایر اقشار جامعه نشانده اند.


چند صباحی است که زنان پا را از مشاغل از پیش نوشته شده همچون معلمی، مامایی، پزشکی، پرستاری فراتر نهاده و در عرصه های گسترده تری پابه پای گام های مردان، قدم برداشته اند. زنانی که با صبر و تلاش، سنگ ها و موانع مختلف بر سر راه پیشرفت خود را کنار زده و با کارآفرینی، بسترهای رشد سایر اقشار جامعه را هم فراهم کرده اند؛ زنانی که با رسوخ در دنیای غیر قابل نفوذ مردانه الگویی موفق برای سایرین هستند.

«نگار نواب پور» از جمله زنان جوانی است که توانست با انگیزه بالا و پشتکار فراوان، فضای مردانه شیشه گری و شیشه سازی را در هم بشکند و در سمت مدیر عامل یک شرکت تولید کننده شیشه دو جداره و اولین تولید کننده صنعتی و صد در صد استاندار فعالیت کند و نام خود را در میان 20 بانوی کارآفرینی که با وجود تحریم ها و موانع فراوان، در زمینه آی تی، کشاورزی، محیط زیست، تولیدات پارچه و لباس، فرشبافی و سایر رشته های هنری فعالیت داشته اند، قرار دهد.

به همین بهانه، گفت و گویی با این بانوی کارآفرین ترتیب داده شده تا در کنار جویا شدن روند کاری وی، برای سایر زنان کشور الگوسازی کند.

 


شاهنامه کارآفرینی با حمایت های داخلی خوش است

نگار نواب پور فارغ التحصیل رشته کامپیوتر است که از دوران کودکی، علاقه زیادی به کارهای تجاری و ساخت و تولید داشت. به همین دلیل بعد از دریافت مدرک کارشناسی، با همراهی و همکاری برادر خود، وارد بازار کار تولید شیشه دوجداره و چند لایه شد و نشان داد فضای کار با شیشه جنسیت نمی شناسد.

وی درباره آغازین روزهای فعالیت در این رشته به خبرنگار ایرنا گفت: از سال 87 به عنوان نخستین کارخانه به تولید شیشه های عایق، دوجداره و چند لایه پرداختیم که شیشه های دوجداره برای مصارف خانگی و چند لایه در مراکز صنعتی و تجاری بکار برده می شود. در ابتدای کار همه کنار ایستاده بودند تا ببینند ما موفق می شویم یا خیر و به محض کسب موفقیت، بقیه هم با الگوبرداری، شروع به فعالیت کردند اما متاسفانه هیچ کدام صنعتی نیستند و مواد درجه 2 استفاده می کنند که باعث شده نواسانات بازار را بر هم بزنند.

نواب پور ادامه داد: چرخ کارخانه با دستگاه های تمام اتوماتیک و با گروه کاری 45 نفره در سه شیفت کاری به حرکت درآوردیم. کار در کارخانه شیشه دوجداره و چند لایه بسیار سخت و طاقت فرسا است به همین دلیل کارمندهای زن در سمت های اداری مشغول هستند و تنها زنی که در تمامی مراحل ساخت و تولید شیشه فعالیت داشته بنده بودم که پابه پای مردان کار کرده ام.

وی افزود: به دلیل رکود بازار و هجمه تحریم ها در سال های اخیر، متاسفانه مشکلات بازار، عدم نقدینگی، عدم وصول مطالبات به موقع و عدم تهیه به موقع مواد اولیه بر ما هجوم آورد و نفس ما به حدی بریده شد که مجبور شدیم از پرسنل کارخانه کم کنیم اما هنوز شانه خالی نکرده و تسلیم نشده ایم.

وی خاطرنشان کرد: کم لطفی و کم کاری تولید کنندگان داخلی از دیگر عوامل ایجاد وضعیت کنونی شده است و اگر تولیدکنندگان، کالای با کیفیت تولید کنند اعتماد داخل و خارج را به دست خواهند آورد و شاهد اتفاق های بهتری برای صنعت و رونق ملی خواهیم بود.

 


مشوق های خانوادگی، دو بال رشد خودباوری دختران

این کارآفرین برتر، در بخشی دیگر از این گفت و گو، حمایت های خانوادگی و همسویی و همفکری آنان با فرزندان را به مثابه بال های پروازی دانست که عامل رشد و شکوفایی آنان می شود. وی ادامه داد: پدر و مادر من هم با مشاهده توانایی و استعداد من، دست از تشویق برنداشتند و آن توانایی را پررنگ کردند تا من در روندی که هستم پیشرفت کنم؛ هرگز اصرار بر مدرک گرایی نداشتند.

نواب پور با تاکید بر این که توانایی زنان زمانی بروز می کند که اعتقاد و باور سایرین را به همراه داشته باشد، یادآور شد: در سه سال نخست بیشترین وقت خود را در کارخانه می گذراندم اما همواره نگاه گرم و حمایتی خانواده مشوق و محرک فعالیت من بود که باعث شد در طول 12 سال با تمام سختی ها و ناهمواری ها ادامه راه بدهم.

نواب پور با گلایه از این که نگاه جنسسیت زده به کار زنان پس از دوران جنگ ظهور پیدا کرده است، گفت: زنان در دوران جنگ، به عنوان همیار، پرستار و پزشک و غیره دوشادوش مردان در صحنه حضور داشتند، جنگیدند و شهید شدند. اما متاسفانه پس از جنگ حضور آنان به دلیل این که جامعه صنعت را با مردان شناخت، کمرنگ شد غافل از این که پتانسیل کاری قوی در زنان وجود دارد که می تواند در کنار مردان به توسعه و شکوفایی دست بزند.

وی، مقصر این امر را خانواده ها عنوان کرد که آن اعتماد و دید مثبت را نسبت به دختر ندارند؛ او را برای رفتن به گود صنعت حمایت نمی کنند. در حالیکه اگر در همان دوران جوانی استعدادیابی کنند و او را بشناسند بسترهای شکوفایی انان را فراهم کرده اند.

وی خطاب به دختران و زنان جامعه هم اظهار داشت: هر کاری مشقات و سختی های خود را دارد، دختران باید یاد بگیرند در برابر مشقات بردبار و صبور باشند و از مشکلات کاه بسازند نه کوه. نخستین حرکتی که باید در جهت توانمندسازی خود انجام دهند مطالعه و رسیدن به خودباوری است.

این کارآفرین برتر، ضمن تشکر از معصومه ابتکار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری برای برگزاری نشست های بانوان کارآفرین گفت: حرکاتی که بعد از آن جلسات انجام شد دلگرم کننده بود که با انتخابات مردمی برای کارآفرین برتر همراه شد. امیدواریم کمسیون عالی بانوان کشور تصویب شود و در هر استان منتخبانی در آن شرکت کنند و این کمیسیون عالی بانوان کشور بتواند عارضه یابی های استانی انجام دهد و راهکارهای استانی ارایه دهد. چرا که با هر قدمی که برای هر استان برداشته شود متوجه خواهیم شد که چه کارهای بزرگی در حوزه زنان صورت خواهد گرفت و باعث شکوفایی و حضور بیشتر زنان در عرصه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خواهد شد.



گزارش از فاطمه دهقان نیری
منبع: ایرنا
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

گالری تصاویر