خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کارآفرین جوان فسایی با پرورش "زالو" به عنوان تجارتی پرسود که ارزش ارزآوری آن معادل صادرات بشکه‌های نفت است نمونه بارز اقتصاد مقاومتی را در استان فارس عینیت بخشیده است.


براساس آمار موجود تا کنون حدود 630 گونه از زالو در جهان شناسایی شده که بعضی از آنها سمی و گوشت‌خوار هستند، فقط کمتر 10 گونه از زالو‌ها خاصیت درمانی و طبی دارند. زالو از سال‌های بسیار دور به عنوان بخش جدایی ناپذیر طب سنتی در سراسر جهان شناخته شده است و در عین حال طب مدرن نیز نه تنها بر خاصیت‌های شگفت انگیز آن صحه گذاشته، بلکه از آن به صورت جدی بهره می‌برد. و مصرف آن به دلیل خواص متعدد آن در سراسر جهان رو به افزایش است.

شاید برای خیلی افراد باور نکردنی باشد، اما در حال حاضر درآمد کشور تایلند از صادرات زالو برابر با صادرات نفتی ایران است.هر زالوی بالغ در اروپا به قیمت 11 دلار به دست مصرف کننده می‌رسد. یعنی ارزش هر چهار زالوی بالغ معادل یک بشکه نفت اوپک است. البته تا زالو به این مرحله از رشد برسد حداقل 2 سال زمان می برد.

به اعتقاد کارشناسان شیلات جهاد کشاورزی استان فارس، پرورش زالو یک بازار مناسب برای اشتغالزایی فراهم می‌کند و سودآور است. حداقل ظرفیتی که پرورش زالو توجیه اقتصادی دارد، 10 هزار قطعه است و به حداقل 15 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد که به طور مستقیم برای یک نفر و به صورت غیر مستقیم برای 4 نفر اشتغال ایجاد می کند.

مسئولان شیلات نیز به دنبال ایجاد زنجیره تولید زالو هستند، همچنین تولید استاندارد و شناسنامه‌دارکردن آن در برنامه قرار گرفته تا باتوجه به تقاضای بازارمجوزهای لازم نیز برای سرمایه‌گذاران صادر شود.


پرورش زالو نمونه بارز اقتصاد مقاومتی
در این زمینه آقای عمادآبادی از مهندسان جوان و یک کارآفرین جوان فسایی برای به تصویر کشیدن واژه اقتصاد مقاومتی و همچنین با هدف برنامه‌ریزی در اشتغالزایی مشاغل خانگی، ترویج و توسعه پرورش زالو را در برنامه قرار داده است. جوانی با انگیزه و خلاق که امروز جوانان دیگری را هم پای کار آورده و برای آنان نیز ایجاد در آمد کرده است.

 


این محقق و تولید کننده زالو در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در گام نخست باید  در انتخاب مکان مناسب برای پرورش زالو سکوت در محل فارم پرورش و تکثیر زالو مورد توجه قرار گیرد ، چرا که اگر در فارم شما و یا همسایگی آن سر و صدای بسیار زیاد و شدید وجود داشته باشد امکان فعالیت و یا آرامش برای زالو ها وجود ندارد.

عمادآبادی به اهمیت توجه به بهداشت فارم پرورش زالو: اشاره کرد و افزود: باید در زمان انتخاب مکان مناسب جهت پرورش زالو به موضوع بهداشتی بودن آن توجه ویژه  شود و اگر مکانی این شاخصه را ندارد باید قبل از ورود زالوها فضا و مکان را به درستی زیرسازی کرده و مباحث بهداشتی بودن آن را لحاظ کرد.

وی بیان کرد: پرورشگاه زالو نیازی به نور شدید و یا مستقیم ندارد و میزان نور باید در حدی باشد که فرد پرورش دهنده بتواند به درستی وسایل و یا مکان پرورش زالو را ببیند بخاطر اینکه زالوها از نور مستقیم و شدید فراری بوده و اگر نور لامپ و یا نور خورشید به صورت مستقیم داخل تابیده شود موجب اذیت زالوها می‌شود.

عمادآبادی بیان کرد: امکان گرمایش و یا سرمایش و همچنین تهویه سریع و مناسب یکی دیگر از موارد مهم و حیاتی است که باید در انتخاب مکان به آنها توجه شود مدیریت آسان نیز از دیگر شاخصه‌های مکان مناسب برای پرورش زالو به شمار می‌رود.

این کارآفرین تصریح کرد: درکنار پرورش انواع زالوی طبی درشهرستان فسا مشغول به تحقیق وتولید انواع محصولات جانبی بهداشتی زالو ازقبیل روغن زالو، صابون و شامپوی زالو، داروها و کرم‌های آرایشی هستیم.

عمادآبادی به برنامه‌های بلند مدت خود اشاره کرد و گفت: رسیدن به استحصال آنزیم زالو که کاربرد آن در تهیه داروهای سرطانی و مواد آرایشی بهداشتی که یکی از گرانترین داروها و وسایل آرایشی بهداشتی محسوب می‌شود، از اهداف پیش روی ما است.

وی افزود: تهیه بخش عمده مصرف زالوی داخل کشور و صادرات زالو و محصولات جانبی مثل روغن زالو ، کرم زالو ، و صابون به خارج از کشور و همچنین تبدیل شدن به عنوان یک قطب تولید زالو در کشور و منطقه از دیگر برنامه‌ها و چشم‌اندازها است.

این کارآفرین با بیان اینکه ارزش هر چهار زالوی بالغ در اروپا معادل یک بشکه نفت اوپک است گفت: کشور ما متاسفانه تنها بر روی  صادرات نفتی تکیه کرده و این در حالی است که کشور تایلند از روی صادرات زالو معادل ارزش صادرات نفت ایران ارز آوری می‌کند و این تنها بخش کوچکی از صادرات تایلند است.

عمادآبادی بیان کرد: از مسئولان متولی درخواست دارم در رسیدن به اهداف بلند مدت ما را همراهی کرده و در این زمینه زیر ساخت‌های مورد نیاز را فراهم کنند تا بتوانیم بیشتر در ایجاد اشتغالزایی و انجام یک طرح اقتصاد مقاومتی بزرگ گام برداریم.

 

 

گزارش از علی شاهسون
منبع: خبرگزاری تسنیم
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید