خانه    نقشه سایت    تلفن 021-26701198     تماس با ما info@karafarinenab.ir

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رأی)

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

وارد مغازه‌ای می‌شوم که با وجود کوچکی هم کارگاه است وهم محل فروش. سه برادر که با همت کارگاه تولیدی و فروش کیف، ساک و کیف مسافرتی را راه ‌اندازی کرده‌اند.

هر سه برادر مشغول برش، دوخت و بسته‌بندی کارهای تولیدی هستند. مرتضی، مجتبی و مصطفی سه برادری هستند که مراحل شنیدن راه‌اندازی کارگاهشان خالی از لطف نیست.

با برادران صالحی که به گفت‌وگو می‌نشینم و درمی‌یابم مرتضی ۳۴ ساله و دیپلم علوم انسانی است و او سال‌هاست به این حرفه مشغول است.

 

کودکی و کار در سه ماه تعطیلی
مجتبی ۳۱ ساله کارشناس صنایع شیمی است، او درباره کارشان می‌گوید: من و برادرانم از دوران تحصیل تابستان‌ها در تولیدی کیف کار می‌کردیم. برادر بزرگم در حرفه تولید کیف بود.

مصطفی ۲۸ ساله فوق دیپلم کامپیوتر است. وی می‌گوید: تا هفت سال پیش کارمزدی کار می‌کردیم. یعنی از بیرون کار می‌گرفتیم، انجام می‌دادیم اما مدت‌ها بود به این فکر بودیم که باید برای خودمان کارکنیم ولی سرمایه اولیه‌مان کم بود.

وی ادامه می‌دهد: یکسالی است که این مغازه و کارگاه را راه‌اندازی کردیم و سه برادر با هم مشغول به کار شدیم.

 


شروع کار با وام خودکفایی
وی درباره شروع کار برای خودشان نیز می‌گوید: حدود ۷ میلیون سرمایه اولیه‌مان با خرید دو چرخ آغاز شد و بعد مطلع شدیم که امکان گرفتن وام بدون سود از واحد خودکفایی جهت خود اشتغالی به کارآفرینان وجود دارد. خوشبختانه بعد از مراجعه و طی شدن مراحل اداری مبلغ ۱۵ میلیون تومان وام به من تعلق گرفت.

این کارآفرین خاطرنشان می‌سازد: با این وام اتفاقات خوبی برایمان رقم خورد. با بخشی ازاین پول مغازه را رهن و اجاره کردیم و با بخشی دیگر از این پول به تهیه مواداولیه پرداختیم و شروع به تولید کردیم.

مجتبی صالحی هم از شروع کارش این چنین برایم توضیح می‌دهد: شروع به تولید کار کردیم و من بازاریابی می‌کردم. برادر بزرگ‌ترم که سال‌ها حرفه‌اش این کار بود کاملاً به کار اشراف داشت و برادر دیگر هم در دوخت و سایر کارها کمک می‌کرد.

 

موفقیت ما کار گروهی
وی تأکید می‌کند: این جا همه ما با هم همکاری می‌کنیم و علت موفقیتمان هم این است که همه با هم هستیم اگر قرار بود هر کدام به تنهایی کار کنیم با شرایط فعلی راه‌اندازی کارگاه و تولید، فروش و انبار کردن اجناس برایمان مقدور نبود.

وی در ادامه به گرفتن وام مجدد در جهت توسعه از واحد خودکفایی کمیته امداد اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: خوشبختانه پس از بازدید از کارمان واحد خودکفایی خوداشتغالی کمیته امداد با وام ۲۰ میلیونی بعدی به عنوان توسعه موافقت کرد که اقساط آن نیزبه مبلغ ۳۷۰ هزار تومان است.

این کارشناس صنایع شیمی درباره مرتبط نبودن کار با تحصیلاتش هم می‌گوید: من و برادرانم در راستای تحصیلاتمان دنبال بحث کار و استخدام بودیم اما متأسفانه بعد از فارغ‌التحصیلی عملاً شرایط استخدامی مهیا نشد اما نمی‌توانستیم که دست روی دست بگذاریم و خوشبختانه با توجه به همان تجربه کاری در کنار تحصیل وارد بازار کار شدیم.

 

یادگیری حرفه کنار تحصیلات دانشگاهی
وی تأکید می‌کند: توصیه می‌کنم با توجه به شرایط فعلی کاری و استخدامی همه جوان‌ها همزمان با تحصیل حتماً یک حرفه را به صورت جدی تعلیم ببینند تا در صورت پیدا نکردن شغل مرتبط با تحصیلاتشان بیکار نمانند.

مصطفی صالحی درباره بازار فعلی کیف و چمدان می‌گوید: متأسفانه به دلیل نوسانات ارز و تحریم‌ها بازار در التهاب است و همین عدم ثبات موجب شده بسیاری از کارگاه‌ها تعطیل شوند و این در حالی است که قدرت خرید بسیار کاهش یافته و مردم ترجیح می‌دهند مایحتاج ضروری را در اولویت قرار دهند که همین امر سبب کسادی بازار شده است.

 

این روزهای سخت
وی اذعان می‌دارد: برای مثال برنامه متداول تولیدی‌ها، تولید در زمان فصول خلوتی بازار است و تولید و انبار اجناس برای زمان فروش مانند شروع سال‌تحصیلی برای کیف مدارس و دانشگاه یا فصل تابستان و عید که تعداد مسافرها در مشهد زیاد است.

 

تولید براساس زمان
از ساعت کاریشان و میزان تولید روزانه که سؤال می‌پرسم، می‌گوید: از ۸ صبح تا ۱۳:۳۰ و بعدازظهرها از ساعت ۱۵ الی ۲۱ است اما در برخی فصول این ساعت افزایش دارد. تعداد تولید، بستگی به مدل و سایز آن زمان تولیدش، متفاوت است اما برای مثال کیف مدرسه در طی روز بین ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تولید می‌شود که بخشی از آن انبار می‌شود.

وی همچنین اعلام می‌کند: برای مثال در آستانه عید نوروز تولید کیف زنانه و کیف و چمدان‌های مسافرتی بیشتر خریدار دارد که تولیداتمان به این سمت می‌رود.

 

چند برابر شدن مواداولیه
در خصوص مشکلات کارشان که می‌پرسم، توضیح می‌دهد: متأسفانه در حال حاضر با مشکل خرید و نوسانات مواداولیه مثل فوم، چرم، آستر، زیپ و نخ مواجه‌ایم. برای مثال قیمت‌ها ۲ الی ۲ و نیم برابر شده است. نخ ۴ الی ۵ برابر شده است. برای مثال نخ که قیمت آن ۶۰۰۰ الی ۷۰۰۰ تومان بوده به ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان رسیده است یا زیپ بسته‌ای ۳۵ هزار تومان بوده که الان نرخ آن به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

 

سفارش‌های داخل و خارج از استان
صالحی در خصوص بازار فروش محصولاتشان نیز تصریح می‌کند: معمولاً مغازه‌های اطراف حرم بیشترین سفارش را به ما می‌دهند. همچنین از سیستان و بلوچستان، گرگان، بندرعباس، تهران و... و.

از وی درباره علت سفارش‌ها در فضای رقابتی کار می‌گوید: به اعتقاد من ارائه کار خوب، با کیفیت، زیبا و سود بسیار کم علت فروش خوب ماست.

وی در پایان می‌گوید: امیدوارم شرایط مهیا شود که بتوانیم فضای بزرگ‌تر، تعداد چرخ‌های بیشتر و تعداد جوانانی مثل ما که بتوانند در بحث اشتغال با ما همکاری کنند، داشته باشیم.

 


منبع: روزنامه قدس
* انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «ماهنامه کارآفرین ناب» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 / 1000 محدودیت حروف
متن شما باید کمتر از 1000 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

ورود کاربران

خبرنامه پیامکی




گالری تصاویر

با ما در ارتباط باشید